مطالعات مجموعه تفریحی – ورزشی ۱۳۵ صفحه – رساله مجتمع تفریحی

مطالعات مجموعه تفریحی – ورزشی ۱۳۵ صفحه – رساله مجتمع تفریحی

تاریخ ایجاد 09/11/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: ۱۳۵ صفحه ورد   قیمت: 18000 تومان   حجم فایل: 15051 kb  تعدادمشاهده  2


چکیده :
 
ورزش و تفریحات سالم یکی از مهمترین راهکارهای انسان صنعتی امروز برای حفظ سلامت و رشد جسمی وروحی و ایجاد زندگی مفرح تر و شادتر وهمچنین ایجاد بیمه زندگی برای دوران کهولت سن وپیری می باشد. ورزش از جنبه های مختلف فردی و اجتماعی قابل بررسی و توجه است . آنچه مهم است درک نقش ورزش و تفریحات سالم در زندگی ماشینی امروز واینکه باگرایش به ورزش و تقریحات سالم زندگی سنگین و پر ملال امروزی راحت تر خواهد شد. مهمترین جنبه ورزش عبارتست از همانا سلامتی جسم وکارآرایی بهتر اعضاء بدن و هماهنگی آنها که به تبع آن نقش روحی و روانی ورزش نیز آشکار می شود . ورزش از جهت آرامش روحی وروانی و کاهش از فشار زندگی نقش عمده ای دارد . نقش مثبت فردی ورزش به طور مستقیم در جامعه وپویایی آن تاثیر خواهد گذاشت . جامعه ای که افرادی با روحیه قوی داشته باشد مسلما جامعه ای پویا وپاینده خواهد بود وبسیاری از مفاسد اجتماعی وفردی که از رخوت و نداشتن روحیه سرچشمه میگیرد. از بین خواهد رفت . ورزش از طرف دیگر روحیه همکاری و هماهنگی را بین افراد مختلف تقویت می کرده و آنها را برای زندگی بهتر در جامعه آماده می کند. حال که اهمیت ورزش بر همگان آشکار است وجود امکانات ورزشی و تفریحی و بوجود آوردن ابزار و وسایل مورد نیاز برای ورزشهای مختلف ومورد علاقه مردم نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است .
 
 پایان نامه مجتمع ورزشی تفریحی,طرح نهائی مجتمع تفریحی ورزشی,مطالعات تطبیقی مجتمع تفریحی ورزشی,نمون های موردی مجتمع تفریحی ورزشی,نمونه موردی خارجی مجتمع تفریحی ورزشی,نمونه موردی داخلی مجتمع تفریحی ورزشی,برنامه فیزیکی مجتمع تفریحی ورزشی,ریزفضاهای مجتمع تفریحی ورزشی,استانداردهای طراحی مجتمع تفریحی ورزشی,ظوابط طراحی مجتمع تفریحی توریستی,نقشه مجتمع تفریحی ورزشی
 
برای ورزش کردن مکان مناسب و ابزار استاندارد و مناسب از مهمترین ملزومات می باشد. قوانین و مقررات ورزشی در مرحله بعد اهمیت پیدا میکند بنابراین باتوجه به لزوم وجودمکانهای ورزشی باید در جهت بوجود آوردن آنها اقدامات مناسبی توسط اولیاء امر صورت گیرد. رساله اخیر در مورد ورزش و طراحی مکانی برای ورزش و تفریح  می باشد. و به دنبال آن است که با توجه به استانداردهای این نوع مکانها ، استاندارد های ورزشهاو همچنین علائق مردم منطقه در مورد ورزشهای مختلف و با توجه به کمبود شدید این نوع فضاها و امکانات در منطقه ، که در مساله به تفضیل آمده است، راه حل مناسبی را جهت حل این معزل بیابد . . وطرح ، جوابگوی این مشکل و چاره باشد. محلی که برای این مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده است ، با توجه به طرح جامع در انتخاب ورزشها نیز سعی شده است ، این انتخاب با توجه به علایق مردم منطقه ما ورزشهایی باشند که در حال حاضر چه از دیدگاه عموم و چه از نظر برنامه ریزی سازمان بر نامه و بودجه بیشتر طالب دارند. امید است که این گامی در جهت شناسایی مشکلات ورزش منطقه که هر علاقه مندی به ورزش دارد  و جوابگوی نیازهای ورزشی منطقه باشد.
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
 
  مقدمه
این پایان نامه به طور کلی شامل ۷ فصل به ترتیب زیر می باشد که در گرد آوری آن سعی در استفاده از زبانی گویا وساده شده است.در فصل اول به شناخت موضوع و بررسی چند نونه ی مشابه پرداختم تا با موضوع آشنا شویم.در فصل دوم به بررسی شناخت منظره،اصول منظره سازی و عناصر تشکیل دهنده ی منظره و همچنین بررسی چند نمونه ی منظره سازی پرداختم.
فصل سوم شامل شناخت بستر،ویژگیهای اکوتوریستی وویژیگیهای اقلیمی می باشد.در این فصل سعی بر آن داشتم تا با بررسی دقیق بستر طرح زمینه را برای طراحی دقیق و متناسب با بستر طرح فراهم آورم.
فصل چهارم به شناخت مهندسی موضوع اختصاص پیدا کرده است.در این فصل به بررسی سازه،آشنایی با تاسیسات گرمایش و سرمایش و روش های طراحی در روی سطح شیبدار پرداخته ام.
فصل پنجم مربوط به طرای می باشد و در آن به بررسی دقیق تر سایت پروژه ،شبکه ی دسترسی ها ،محدوده ی زمین پروژه و همسایگی ها پرداختم.در این فصل پس از بررسی های دقیق به ارائه ی برنامه ی فیزیکی و همینطور کانسپت نیز پرداختم.
فصل ششم شامل ارائه ی مدارک طراحی و نقشه ها می باشد که ارائه نخواهد شد و در صورت تمایل و زمان حداقل یک ماه تا تحویل سفارش طرح شما پذیرفته می شود.
در فصل هفتم منابع و مآخذ ارائه گشته است.
امیدوارم در گرد آوری و ارائه ی این پایان نامه به موفقیت قابل قبولی از جانب شما خوانندگان عزیز دست یافته باشم.
 
فصل۲:شناخت منظره
 
۲-۱- منظره و شناخت کلی آن
۲-۱-۱-عناصر تشکیل دهنده منظره:
شکل زمین , آب , گیاه و تاسیات چهار عنصر عمده در شکل گیری منظره تلقی می شوند که به ترتیب به آنها می پردازیم:
۲-۱-۱-۱-شکل زمین:
اولین نقش انسان در مناظر طبیعی همانا تاثیرش در تغییر شکل زمین بوده که امروزه با اختراع انواع ماشین آلات این تاثیر فزونی یافته بطوریکه برای شکل دهی زمین انواع ماشین با استفاده از  ماشین و ایجاد یک تپه در یک بخش و یک گودال در بخش دیگر می توان به تغییر شکل زمین اقدام کرد .
در طراحی یک منظره باید به این مسئله توجه داشت که احساس و ادراک بشر از طبیعت , سختی و ناهنجاری است تا سهل و راحتی , زمین با پستی و بلندی فراوان و نامنظم با دارا بودن طبیعت وحش مناسب ترین محل برای طراحی منظره است تا زمین مسطح و منظم . دریک محل شیب دار چنانکه از پایین نگاه کنیم سرازیری چنان محسوس نیست . در صورتیکه همان محل از بالای تپه درحد پرتکاه بنظر میرسد .تغییرشکل باید هماهنکی خود را با محیط اطراف حفظ کند .تغییر شکل با منظره طبیعی موجود ترکیب شود .
 
۲-۱-۱-۲-گیاه:
سه خصوصیت عمده گیاه در رابطه با منظره مورد توجه است عبارتند از شکل ترکیب و رنگ گیاه , هما نطور که قبلا نیز اشاره شد جهت ایجاد یک منظره درختان پشتی گومه هایی با رشد طولی بیشتر و از نظر رنگ تارتر از صحنه وسط و صحنه جلویی انتخاب می شوند و صحنه وسطی از درختان با رشد طولی متوسط ورنگ روشنتر از صحنه پشتی وتارتر از صحنه جلویی میباشد. درصحنه جلویی بوته های گل دهنده و بوته های همیشه سبز مناسب ترین گونه تشخیص داده می شوند .
 
۲-۱-۱-۳-آب:
آب ارزنده ترین نقش را در ایجاد منظره دارد . آب شادی آفرین بوده و حالت های مختلف را خلق می کند . آب جذب کننده هر تازه وارد به محل است. دلپذیر بوده و وقتی به آن نزدیک می شویم , روح بخشده است. در شکل , سبک و وضعیت انبساط متنوع ترین ترکیبات را بوجود می آورد . برای نمونه با تغییر دادن فرم زمین که آب در آن قرار گرفته , میتوان جذاب ترین مناظر را خلق کرد.
 
۲-۱-۱-۴-تاسیسات:
زمین , درخت و آب عناصر طبیعی شکل دهنده ساختار و ساختمان منظره هستند . و تاسیسات عنصر مصنوعی است که بوسیله بشر به طبیعت افزوده می شود . تاسیسات مربوط به روشنایی , علائم , نیمکتها , زباله دان ها و… تاسیسات در مجموع توده ای است از شکلها و رنگها , ترکیبها که باید همراه و هماهنگ باشد با توده های دیگری چون شکل زمین , گیاهان و محیط اطراف بطور کلی مهمترین مسئله که در مورد تاسیسات باید توجه شود , رابطه و هماهنگی این تاسیسات با کل مجموعه است.
در پارکهای جنگلی طبیعی عناصری چون صخره و سنگ معمولا در طبیعت فعال به نظر نمی رسند و معمولا در مقایسه با گیاه و دیگر عناصر زنده , عناصری بی روح و غیر زنده محسوب می شوند . اما در مواردی این اصل صدق نمی کند. برای مثال ترکیبی از یک مسیر گرانیتی و آبی که در آن جریان دارد یک عنصر زنده منظره را بوجود می آورد. حتی سایه درختان و صخره ها هم از عناصر زنده منظره محسوب می شوند. ایجاد صخره های مصنوعی و ترکیب از سنگهای بزرگ و بوته ها و درختچه های همیشه سبز و خزان کننده جهت ایجاد منظره شبه طبیعی در پارکهای جنگلی دست کاشت مورد استفاده قرار می گیرند.
 
۲-۱-۲-اصول منظره سازی:
رفتار راحت , نشستن و برخاستن آزاد , انتخاب آزاد فضاها و مسیرها , نیازمند فضاهایی است که با طراحی آزاد برآورده می شوند. طرحهای هندسی و متقارن در نیل به این هدف به تنهایی کافی نیستند . پیروی از خطوط زمین و جریان طبیعی آب در ارضای این حس نقش کامل کننده ای  دارند.
 
۲-۱-۲-۱-اصل یکنواختی در منظره سازی:
با وجود تمام تنوع های موجود ,  منظره  باید در کل همانند یک عکس باشد. وقتی در طراحی منظره موفق هستیم که مشاهده کننده دراولین نظر ، هدف و منظور و زیبایی موجود را در شکل و محتوا درک کند. بدون اینکه نیاز به تجزیه و تحلیل و صرف وقت باشد . علاوه بر یکنواختی در هر منظره , یکنواختی در مجموعه فضای منظره نیز  مورد نظر میباشد. جز به جز تاسیسات و کلیت طرح به شیوه ای همگن طراحی می شوند. در پارک های جنگلی دست کاشت ,معماری جنگل کاریها همان معماری ساختمان و معماری ساختمان همان سبک معماری جاده و همه هماهنگ با هم و با یک سبک طراحی می شوند.
 
۲-۱-۲-۲-اصل تنوع:
طبیعت تنوع های فراوان در خود دارد .ارزش ها و زیباییهای ناشی از آن را نمیتوان از نظر کمی ارزیابی کرد .اگر طراح ۱۰ روز را  دریک منطقه کوهستانی صرف کند , در یک چشم انداز مورد بررسی بیش از ۱۰ منظره متفاوت کشف خواهد کرد.
گفته شد یکنواختی از اصول عام طراحی است ولی باید به خاطر داشته باشیم , منظور از یکنواختی هم شکلی و مشابه بودن نیست.
اگر مفهوم و منظور به این طریق برداشت شود , چشم از یکنواختی خسته خواهد شد. ولی همانطوری که قبلا اشاره شد , منظور از یکنواختی مراعات یک سبک و شیوه در کل طراحی بوده و یا بع عبارت دیگر , اینجا یکنواختی به معنای یکنواختی تنوع ها میباشد. در ارتباط با تنوع , تنوع در شکل و توپوگرافی عناصر تشکیل دهنده رنگ ها , ترکیبات فصل ها , تحدب و تعقر سطح مطرح میباشد.
 
۲-۱-۲-۲-اصل دینامیک بودن منظره:
منظره طبیعی ترکیبی است از گونه های بیشمار گیاهی و جانوری و به طور کلی معماری منظره با مواد زنده سرو کار دارد . درخت رشد میکند , خشک میشود و از بین میرود یا در مواردی تحت تاثیر دخالت های بشری برخی از گونه های گیاهی و جانوری بوجود می آید . به طور کلی در معماری منظره زمان پیش از هر عامل دیگر خود نمایی میکند و به همین خاطر معماری منظره اصطلاحا معماری چهاربعدی نامیده میشود.
بنابراین طراجی منظره با توجه به بعد زمان باید انجام گیرد. در ایجاد مناظر در پارکهای جنگلی دست کاشت , درخت های سریع الرشد برای پر کردن فاصله زمان به کار میرود , تا موقعیت پرورش برای گونه هایی فراهم شود که ممکن است در خالت عادی , ۱۵ تا ۵۰ سال طول بکشد تا منظره مورد نظر شکل بگیرد.
 
۲-۱-۲-۳-اصل قابل رویت بودن منظره:
با وجود ایکه خصوصیات و ویژگیهای طبیعی گیاه بعنوان مواد اساسی در طراحی منظره میباشد , یکی از اصول عمده در نظر کرفتن عکس العمل انسان به آنچه که می بیند بوده و در طراجی منظره بررسی همه جانبه محل گیاه , موانع طبیعی , تپه ها , گودالها , یالها , دره ها , آبگیرها و دیگر نشانه های طبیعی را شامل می شود .
طراح باید بتواند بهنگام طراحی تمام چشم اندازها و تغییرات و دگرگونی هی نشانه های طبیعی را تجسم کند.
در پارکهای طبیعی مسیر جاده ها و مسیر راه پیمایی را طوری انتخاب کند که چشم انداز ها و زیباییهای طبیعی انتخاب شده قابل رویت باشد  و  این امر در انتخاب محوطه های تفرجی و محل های نصب آلاچیق و .. هم باید مراعات شود .
نقش فضای باز و بسته در معماری منظره قابل ملاحظه است. وقتی وسعت محل باز در مقایسه با ارتفاع مرزها وسیع است و آسمان به عنوان بعد سوم نمایان میگردد و از طرف دیگر وقتی محل باز کوچک و یا مرزها مرتفعند فضای بسته بوجود می آید. محوطه های تفرجی اصولا در فضاهای باز انتخاب میشوند . گونه های گیاهی به عنوان عناصر ارتباط دهنده قسمتهای مختلف طرح به همدیگر محسوب شده  و  تنوع و یکنواختی آن را سبب می شوند و این  یکنواختی و نمایش تنوع ها به کمک جاده ها و پیاده رو ها و ارتباطات ممکن میگردد.
در طراحی محوطه در ارتباط با ایجاد منظره سه نوع ترکیب با سه نوع مقیاس وجود دارد که اصطلاحا صحنه پیشین , میانی و صحنه پسین نامیده می شوند.
صحنه پسین که عمده قسمت ترکیب طرح را تشکیل میدهد معمولا حاوی درختان با رنگ تار و ساده است. صحنه پیشین که چشم انداز نزدیک را تشکیل میدهد , ترکیبی است از مواد ساختمانی و پوشش بوته ای همیشه سبز . و صحنه میانی که حساس ترین و مکمل طراحی میباشد, حاوی درختان پا کوتا ه یا درختچه های ارتباط دهنده صحنه پیشین و پسین است , بطوریکه از یک نقطه مشخص , سه صحنه چون چشم انداز  یک پنجره مشخص میاشد . یک درختچه در صحنه میانی ممکن است سبب شود که چند درخت در صحنه پسین دیده نشوند.
در خلق منظره در پارک های جنگلی دست کاشت با ایجاد هر گونه منظره مصنوعی اعم از فضای سبز یا محوطه سازی به رابطه مقیاس و اندازه باید توجه شود. جنانکه اندازه ووسعت یک محل کوچک باشد , برای جبران مقیاس , طراجی را بزرگتر میگیریم , برای مثال جهت بزرگ نشان دادن یک محدوده در طراحی ,ساختمانها را بلند , چشم انداز به آسمان را وسیع , جاده ها را عریض تر و عناصر طرح را هم بزرگ انتخاب می کنیم . محل طرح را همانند اتاقی فرض می کنیم که میخواهیم به نحوی تزیین کنیم که بزرگتر به نظر بیاید . برای این کار,  بزرگی مقیاس در تمام مراحل حفظ می شود . یک درخت بزرگ به جای چندین درخت کوچک , دو یا سه محتوا با مقیاس بزرگ به جای یک سری محتوا با مقیاس کوچک , کمی عرصه طرح را تا اندازه ای جبران خواهد کرد.
و………………………………….
 
فصل ۳-شناخت بستر
 
۳-۱-تقسیمات اکوتوریستی تهران
اکوتوریسم استان تهران بر پایه عوامل اقلیمی , طبیعی – فیزیکی , دسترسی و عناصر متشکله در محدوده ای از ۱۵ تا ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران و منطبق بر تقسیمات سیاسی استان تهران , به نسبت دوری و نزدیکی به مراکز جمعیتی , ارزشهای تفرجگاهی و تسهیل امر برنامه ریزی و مدیریت اجرایی به شکل زیر تقسیم بندی می شوند:
 
۳-۱-۱- تفرجگاه های درون شهری:
نقاط و مجموعه های گردشگاهی استان تهران و حتی تهران بزرگ محدود و ناچیزند.
محدودیت شرایط طبیعی و اقلیمی شهر و نبود رودخانه , دریاچه , چشمه , جنگل و عوارض طبیعی از سویی و توسعه سریع کالبدی شهر و از بین رفتن فضاهای باز , قنوات , باغات از سوی دیگر , محدودیت فضاهای گردشی و تفرجی درون شهری را تشدید کرده اند.
با این فرض که گردشگاه درون شهری بعضی از فضاهای فراغتی شهری است که غالبا در فضاهای باز اعم از خیابان , پارک , میدان و … واقع شده اند و نیز گردشگاه شهری مکانی است که در مقیاس های محله ای , ناحیه ای و شهری امکان استراحت , پیاده روی, گفتکو و دیدار و بازی کودکان را فراهم مینماید. باید اذهان نمود که پارکها مهمترین عنصر مکانی گردشگاه درون شهری محسوب می گردند. با توجه به کمبود گردشگاههای درون شهری پارکها از جایگاه ویژه ای در نظام گردش و تفرچ شهری برخوردارند. از این جهت پارکها , بویژه پارکهای بزرگ شهری با عملکرد و رفتارهای متناسب و گاه متناقض مواجه هستند.
 
۳-۱-۲- تفرجگاه های حاشیه شهری:
استان تهران هرچند از نظر گردشگاه های درون شهری کم بهره است , لیکن وضعیت طبیعی و اقلیمی آن موثعیت ویژه ای را پدید آورده که میتواند در تنوع بخشیدن به گردشگاه های هاشیه ای و برون شهری مورد استفاده قرار گیرد . گردشگاهای حاشیه شهری استان تهران و تهران بزرگ را از دیدگاه اکوتوریسم میتوان به دو گروه پارکهای جنگلی و مبادی و مسیرهای کوهستانی تقسیم نمود.
بخش اعظمی از جنگلهای دست کاشت در محدوده پادگانها و یا فرودگاهها قرار دارند که قابلیت استفاده تفرجی ندارند.از سطوح باقی مانده نیز بدلیل عدم تجهیز گردشگاهی , استفاده مناسب بعمل نمی آید.
پارکهای جنگلی تهران که به نوعی تجهیز شده و مورداستفاده وسیع قرار می گیرد عبارتند از :
پارک چیتگر در ۱۴۵۰ هکتار با اراضی مشجر و پیستهای دوچرخه سواری ، لویزان در ۱۱۰۰ هکتار و کارکرد غالب پیک نیکی ، فرحزاد با ۶۰ هکتار مساحت ، آزادگان در جنوب و سرخه حصار و فرح آباد سابق در غرب با مساحت مناسب ولیکن تجهیز نشده و کم تراکم.
به نظر می رسد در احداث پارکها و به طور کلی تفرجگاهها ، در نظر گرفتن خواسته های مردم در اولویت قرار گیرد.
    مبادی و مسیرهای کوهستانی :
ناحیه کوهستانی شمال تهران به دلیل اعتدال هوا در فصل گرما و جو رود خانه و چشمه سارها و باغات در جلگه های کوهستانی ، از دیر باز به عنوان منطقه ی ییلاقی و گردشگاهی ساکنین تهران شناخته شده است. رودخانه ها و دره های واقع در رشته کوههای شمال مشرف به تهران نظیر چیتگر ، سولوقان ، حصارک ، درکه ، دربند ، گلابدره با توجه به نزدیکی آنها به تهران مهمترین منطقه ی تفرجگاهی شهری و فرا شهری محسوب می گردند.
مبادی و مسیرهای کوهستانی شمال تهران مجموعه تفرجگاهی کم نظیری را فراهم آورده که قابلیت تبدیل به یک شبکه تفرجگاهی نسبتا وسیع را دارد.روستاهای قدیم کن , فرحزاد , ولنجک , درکه , سوهانک , منظریه دار آباد، بهمراه قله های چین کلاغ, توچال, کلکچال، توچال و دارآباد امروزه مورد استفاده انبوهی از شهروندان تهران و ساکنان دیگر نقاط کشور قرار میگیرد.
با توجه به ویژگیهای فوق میتوان گفت که پهنه کوهستانی شمال تهران اساسا فاقد امکانات توسعه رشد کشاورزی وصنعتی است . به همین دلایل نیز از نظر توسعه و رشد جمعیتی دارای کمترین حد رشد جمعیتی در استان است.
پیوستگی مسیرهای کوهنوردی و کوهستانی با مناطق و نواحی ییلاقی و گردشگاهی برون شهری تهران نظیر شهرستان شکر آب در شمال, مبادی کوهستانی را به شبکه گسترده تفرجگاهی تبدیل خواهد کرد.ضمن اینکه به بهینه سازی استفاده از آن و افزایش امکانات تفرجگاهی آن خواهد انجامید. درحال حاضر فعالترین و پر تعداد ترین تفرجگاههای تهران, درمحدوده بین دره کن در غرب و دار آباد در شرق میباشد. حد شمالی محدوده مذکور را قله و ارتفاعات بند عیش , توچال, کلکچال , شیرپلا و دارآبا تشکیل میدهد.
 
 فضاهای میانی ( حد دشت و کوه ) :
در این پهنه بزرگترین کانون جمعیتی شهری کشور ومنظومه وسیع شهری تهران استقرار یافته است. شهرهای کرج , نظر آباد, هشتگرد, رودهن و دماوند با استقرار در حد فاصل کوه و دشت , ضمن برخورداری از حوزه های آبریز وسیع , از توسعه کالبدی به طرف دشت نیز برخوردار هستند. این منطقه بدلیل وجود مبادی کوهستانی در شمال و باغات و اراضی مزروعی در جنوب این پهنه از امکانات خوبی برای تفرجگاههای حاشیه شهری برخوردار است که بدلیل ساخت و سازهای بی رویه در هر دو جهت امکان استفاده از تفرجگاههای حاشیه شمال محدود شده است. حاشیه جنوبی نیز , تقریبا از بین رفته است.
 
 فضای جنوبی (دشت و دشت کویر)
پهنه جنوبی یا محدوده دشت تهران شامل دشتها و دشتکهای بسیاری است که تا دشت کویر امتداد میابد. اراضی وسیع کشاورزی و باغات سرسبز واقع در این دشتها به میزان زیادی به توسعه شهری و فعالیتهای صنعتی و تاسیساتی تبدیل شده و تفرجگاههای پر رونق و خوش آب و هوای شهریار, ری و ورامین , جای خود را به شهرکهای خوابگاهی و توسعه صنعتی و نظایر آن میدهند. درحال حاضر به جز معدودی اماکن زیارتی و سیاحتی و باغات , فضای تفرجگاهی فعالی در پهنه مساعد جنوبی که از آب فراوان و اقلیم مناسب زمستانی و تابستانی برخوردار است , باقی نمانده است.
پیوستگی مسیرهای کوهنوردی و کوهستانی با مناطق و نواحی ییلاقی و گردشگاهی برون شهری تهران نظیر شهرستان شکر آب در شمال, مبادی کوهستانی را به شبکه گسترده تفرجگاهی تبدیل خواهد کرد.ضمن اینکه به بهینه سازی استفاده از آن و افزایش امکانات تفرجگاهی آن خواهد انجامید. درحال حاضر فعالترین و پر تعداد ترین تفرجگاههای تهران, درمحدوده بین دره کن در غرب و دار آباد در شرق میباشد. حد شمالی محدوده مذکور را قله و ارتفاعات بند عیش , توچال, کلکچال , شیرپلا و دارآبا تشکیل میدهد.
 
۳-۱-۳- تفرجگاه های برون شهری:
با توجه به وجود پهنه کلی کوهستانی در شمال, دشتهای پایکوهی در میانه و دشتها درجنوب در استان تهران تفرجگاههای برون شهری به سه دسته تقسیم می شوند:
فضاهای شمال(کوهستانی)
پهنه شمال استان تهران را ارتفاعات البرز مرکزی تشکیل میدهد. ارتفاعات مذکور در سه رده ارتفاعی: ۳ هزارمتر و بیشتر, ۲ تا ۳ هزارمتر و کمتر از ۲ هزار متر ازسطح دریا قابل تقسیم بوده و هریک از محدوده های ارتفاعی دارای ویژگیهای بسیار موثری در شکل گیری تفرجگاههای برون شهری تهران است.
به طور کلی مشخصات طبیعی, اجتماعی و اقتصادی پهنه کوهستانی شمال را چنین میتوان برشمرد:
زمستانهای سرد وکوهستانی و تابستانهای معتدل و خنک
نزدیکی به مراکز مهم جمعیتی
دارای موقعیت ارتباطی شمال – جنوب از طریق راههای چالوس و هراز
دارای بزرگترین رودخانه های دائمی استان تهران ومجموعه بی نظیری از چشمه های معدنی و غیر معدنی, دریاچه های مصنوعی و طبیعی(سدها) وپیستهای اسکی
قلل مرتفع و جاذبه های کوهنوردی کم نظیر
باغات جلگه ای میان کوهی و دشت کوهی
کانونهای جمعیتی کم تراکم و پراکنده
 
فصل ۴-شناخت مهندسی موضوع
 
۴-۱-اصول ساخت ومنظره سازی
 
۴-۱-۱- طراحی شیب بندی
درک اینکه شیب بندی یکی از ابزار اولیه ی طراحی در دسترس معمار منظر می باشد بسیار حائز اهمیت است.هر پروژه مربوط به سایت نیازمند برخی تغییرات در شیب می باشد.چگونگی ترکیب این تغییرات شیب ،در مفهوم کلی طرح،و روی موفقیت پروژه از نظر عملکردی وبصری تاثیر می گذارد.ضرورت تغییرات شیب به محدودیت هایی چون زیبایی شناسی ادرکی و بصری بر می گردد.
 
۴-۱-۲- زیبایی شناسی
شکل بصری شیب بندی می تواند به صورت گسترده ای به سه نوع طبقه بندی شود.انتخاب نوع مشخصی از شیب بندی،در یک منظر مشخص یک طرح معین معمول است،ولی امکان تلفیق انواع شیب بندی در همان پروژه وجود دارد.انواع مذکور عبارتند از ژئومورفیک ،علوم معماری و طبیعت گرایی(طبیعت شناسی).
 
۴-۱-۲-۱ -ژئومورفیک
بر اساس این دیدگاه شیب بندی مورد نظرازنظراکولوژیکی وبصری با ویژگی های منظر طبیعی موجودتلفیق میگردد.این دیدگاه نیروهای زمین شناختی والگوهای طبیعی که منظر رابا تکرار اشکال زمین وساختار فیزیوگرافی مشابه شکل می دهد،منعکس می نماید،به طور کلی قصداین قسمت به حداقل رساندن میزان شیب بندی مجددبه منظور حفظ ویژگی منظر موجود می باشد.
 
۴-۱-۲-۲- معماری گرایانه
شیب بندی مورد نظر،سطوح واشکال یکدستی را بوجود می آوردکه معمولا به طور مختصر به عنوان اشکال هندسی تعریف می شوند.دراین حالت خطی که درطول آن،صفحات یکدیگررا قطع می کنند به وضوح منفصل کننده است تا اینکه محل تقاطع بوسیله ی لبه های مدور نرم شده باشد این نوع از شیب بندی در جایی مناسب است که اکثر کلی مربوط به تسلط انسان بوده یادرجاییکهتفاوت قوی بین منظر ساخته شده با منظر طبیعی،مورد نظر باشد.
 
۴-۱-۲-۳ -طبیعت گرایی
این گروه آخر شاید معمولترین نوع شیب بندی،به ویژه درمناطقحومه ی شهرهاومناطق روستایی باشد.این یک روش سنتی است که درآن اشکال زمین مجزا شده(یا ارگانیک)تا به صورت منظر طبیعی یاتقلیدازآن به نظر برسد.
 
۴-۱-۳ درک حسی
۴-۱-۳-۱ شیب
درک حسی سطح شیبدار،تحت تاثیر بافت مواد تشکیل دهنده سطح ورابطه آن باشیبهای اطراف قرار می گیرد.هرچه بافت خشن تر باشدسطح کمتر قابل توجه است برای مثال شیب یک سطح مفروش هموار نظیر بتن ماله کشیده شده بیشتر از شیب سطح مفروش درشت دانه ای نظیر قلوه سنک قابل توجه است.عموما شیب های به اندازه ی دو درصد یا بیشتر در سطح مفروش براحتی قابل تشخیص هستند،همچنین خطوط مرجع افقی نظیر ردیفهای آجری یا لبه فوقانی یک دیوار،شناخت شیب را ،حتی در موقعیت های غیر مفروش افزایش می دهد.
 
۴-۱-۳-۲ تغییر ارتفاع
قرار گرفتن در ارتفاعی بالاتر نسبت به منظر اطراف به طور بالقوه به دلایلی مختلف هیجان انگیز است.اول اینکه،بالا رفتن در ارتفاع،ممکن است یک نوع احساس وسعت،در اثر گستردگی چشم اندازومیدان دید کلی ایجاد نماید.همچنین قرار گرفتن در یک ارتفاع بالاتر،ممکن است،یک نوع احساس برتری ایجاد کند که می تواند به احساس کنترل،یا احاطه یک مکان،کمک نماید.به علاوه یک تغییر رو به بالا در ارتفاع قادر است موقعیتی جهت ایجاد کنتراست یا مبالغه در مورد تندی شیب یا مسطح بودن منظر اطراف،بوجود آورد.بطور کلی،ناگهانی بودن تغییر ارتفاع بر چگونگی درک فضا،تاثیر می گذارد.هر چه بالا رفتن تدریجی تر باشد حالتی لطیفتر بدست می آید وهرچه شیب تندتر باشد،احساس محصور بودن،در ارتفاع پایین تر بیشتر خواهد شد،در حالیکه امکان هیجان و هیجان انگیزی در ارتفاعات بالاتر افزایش می یابد.
 
۴-۱-۳-۳ شیب های محدب ومقعر
عموما،یک صفحه ی مسطح نسبت به یک شکل مقعر یا محدب زمین،کمترخوشایند می باشد،اگر چه این مساله به مقیاس ومقایسه (کنتراست)بستگی دارد.(تصویر زیر)
در مقایسه دو شکل منحنی،شیب مقعر از پایین دست خوشایندتر به نظر میرسد،چرا که یک کیفیت بالا بودن را ارائه میدهد.
هر دوشکل مقعرومحدب،ازسمت پایین شیب،دیدرافشرده می کنندولی شیب محدب دیدرا به مراتب کوتاهتر وفشرده تر می نماید.در وضعیت سربالایی دریک شیب محدب،احساس بلندی تشدید می گردد.همچنین ،احساس فاصله،فشرده به نظر میرسد،چراکه میان زمینه فشرده ی گردد.
 
۴-۱-۳-۴- تقویت کردن
از تجزیه وتحلیل توپوگرافی وخصوصیات منظر موجود،اشکال زمین پیشنهادی،تغییرات شیب وعوامل طرح موردنظر،می توان جهت تاکید،نهی یاایجاد تاثیر اندک بر ساختار بصری منظر استفاده کرد.ملاحظات پایه در گزینه های طرح مورد نظر نشان میدهند که آیا آنها حالت ممکن،تقابل یا تضاد را با زمینه ی معین منظر افزایش خواهند داد یا خیر.
 
۴-۱-۳-۵- ملاحضات فضایی
تغییرات پیشنهادی در شیب،ممکن است عملکردهای فضایی متعددی رابوجود آورد.تناسب در کاربرد این عملکردهابوسیله تحلیل دقیق پتانسیل سایت و نیازهای برنامه طرح تعیین می گردد.
 
و………………………………………………
 
 
 
*******************************************************************************
 
فهرست مطالب:
فصل۱-شناخت موضوع………………………………………………………………………………….  ۲
۱-۱-تعریف خاص موضوع در دل موضوع فراگیر………………………………………………  ۳
۱-۲-روابط کلی دریک مجموعه ورزشی،تفریحی………………………………………………. ۴
۱-۳-ابعادواندازه ها……………………………………………………………………………………… ۵
۱-۵-معرفی چند نمونه ورزشی ، تفریحی………………………………………………………….۱۱
۱-۵-۱- مجموعه ورزشی تفریحی سینماIMAX  تهران……………………………………………………………….۱۱
۱-۵-۲-مجموعه ورزشی تفریحی چیتگر…………………………………………………………………………………..۱۵
۱-۵-۳-نگاهی به باغ موزه ی آب…………………………………………………………………………………………..۱۹
 
فصل۲:شناخت منظره…………………………………………………………………………………….۲۱
۲-۱- منظره و شناخت کلی آن……………………………………………………………………….۲۲
۲-۱-۱-عناصر تشکیل دهنده منظره…………………………………………………………………………………………۲۲
۲-۱-۱-۱-شکل زمین…………………………………………………………………………………………………………..۲۲
۲-۱-۱-۲-گیاه……………………………………………………………………………………………………………………۲۲
۲-۱-۱-۳-آب…………………………………………………………………………………………………………………….۲۳
۲-۱-۱-۴-تاسیسات……………………………………………………………………………………………………………..۲۳
۲-۱-۲-اصول منظره سازی………….. …………………….. …………………….. ……………………………………….۲۴
۲-۱-۲-۱-اصل یکنواختی در منظره سازی…. …………………….. …………………………………………………..۲۴
۲-۱-۲-۲-اصل تنوع……………… …………………….. …………………….. …………………………………………..۲۴
۲-۱-۲-۲-اصل دینامیک بودن منظره…….. ……………………………………. ……………………………………….۲۵
۲-۱-۲-۳-اصل قابل رویت بودن منظره………. …………. …………………….. ……………………………………..۲۶
۲-۱-۳-نمونه هایی موردی از گونه های مختلف منظره سازی …………………………….. ……………………..۲۸
 
فصل ۳-شناخت بستر……………………………………………………………………………………..۳۳
۳-۱-تقسیمات اکوتوریستی تهران…………………………………………………………………….۳۴
۳-۱-۱- تفرجگاه های درون شهری………………………………………………………………………………………. ۳۴
۳-۱-۲- تفرجگاه های حاشیه شهری……………………………………………………………………………………… ۳۴
۳-۱-۳- تفرجگاه های برون شهری……………………………………………………………………………………….. ۳۷
۳-۲-ویژکیهای اقلیمی وجغرافیایی………………………………………………………………….۳۸
۳-۲-۱-وضعیت بادها ومشخصه های مربوط……………………………………………………………………………..۴۱
۳-۲-۲-میزان بارندگی،رطوبت هوا وتغییرات آن……………………………………………………………………… ۴۴
۳-۲-۳-وضعیت تابش خورشید………………………………………………………………………………………………۴۶
۳-۲-۴-میزان وتغییرات دما…………. ………….. ………….. ………….. ……………………….. ……………………..۴۷
۳-۲-۵-جهت قبله………………………………………………………………………………………………………………..۴۸
۳-۳- وضعیت کلی زمین شناختی……………………………………………………………………. ۴۸
۳-۳-۱- زمین شناسی…………………………………………………………………………………………………………….۴۸
۳-۳-۲- زلزله و وضعیت گسلها……………………………………………………………………………………………….۵۳
۳-۳-۳-مکانیک خاک………………………………………………………………………………………………………….۵۷
۳-۳-۴-هیدرولوژی منطقه……………………………………………………………………………………………………..۵۸
۳-۳-۵-سیر تحول منطقه ی ۲۲……………………………………………………………………………………………….۶۲
۳-۳-۶-سیر تحول تراز از۱۸۰۰-۱۴۰۰……………………………………………………………………………………..۶۵
۳-۴- پتانسیل ها وجاذبه های محیطی وزیست محیطی …………………………………………۶۶
۳-۴—۱-پتانسیل های زیست محیطی منطقه۲۲…………………………………………………………….۶۶
۳-۴-۲- رودخانه ها و آبراهه ها………………………………………………………………………………………………۶۸
۳-۴-۳ دره ها وقله ها…………………………………………………………………………………………………………….۶۸
۳-۴-۴- کوهستان……………………………………………………………………………………………………………….۶۹
۳-۴-۵ -جنگل های طبیعی و مصنوعی……………………………………………………………………………………..۶۹
۳-۴-۶- گیاهان دارویی وخوراکی و صنعتی……………………………………………………………………………..۶۹
۳-۴-۷- باغ های میوه……………………………………………………………………………………………………………۷۰
۳-۴-۸ -آبگیر ها استخرهاوحوضچه های…………………………………………………………………………………۷۰
۳-۴-۹ -چشمه هاوآبشارها……………………………………………………………………………………………………..۷۰
۳-۴-۱۰-تنوع زمین شناسی…………………………………………………………………………………………………….۷۱
۳-۴-۱۱- منظر هاوچشم انداز طبیعی………………………………………………………………………………………..۷۱
۳-۴-۱۲ -روستاهای منطقه……………………………………………………………………………………………………..۷۱
 
۳-۴-۱۳- حیاط وحش ومنطقه ی حفاظت شده وتنوع جانوران……………………………………………………..۷۱
۴-۳-۱۴- تنوع پوشش گیاهی وسیمای طبیعی…………………………………………………………………………….۷۲
۳-۴-۱۵- تنوع اقلیمی وآب وهوای مساعد………………………………………………………………………………..۷۲
۳-۴-۱۶- دسترسی ها(جاده های آسفالته وخاکی)………………………………………………………………………۷۲
۳-۴-۱۷- پارک چیتگر اکوسیستمی بزرگ در همسایگی…………………………………………………………….۷۳
۳-۴-۱۸ باغ ملی گیاه شناسی در کنار پارک چیتگر…………………………………………………………………….۷۶
۳-۴-۱۹ امکانات و طرح های آتی…………………………………………………………………………………………..۷۸
 
فصل ۴-شناخت مهندسی موضوع……………………………………………………………………..۸۰
۴-۱-اصول ساخت ومنظره سازی…………………………………………………………………….۸۱
۴-۱-۱- طراحی شیب بندی……………………………………………………………………………………………………۸۱
۴-۱-۲- زیبایی شناسی…………………………………………………………………………………………………………..۸۱
۴-۱-۲-۱ –ژئومورفیک…………………………………………………………………………………….۸۱
۴-۱-۲-۲- معماری گرایانه………………………………………………………………………………..۸۲
۴-۱-۲-۳-طبیعت گرایی…………………………………………………………………………………..۸۲
۴-۱-۳- درک حسی………………………………………………………………………………………..۸۲
۴-۱-۳-۱ شیب………………………………………………………………………………………………۸۲
۴-۱-۳-۲-تغییر ارتفاع…………………………………………………………………………………………………………..۸۳
۴-۱-۳-۳-شیب های محدب ومقعر…………………………………………………………………………………………۸۳
۴-۱-۳-۴- تقویت کردن………………………………………………………………………………………………………۸۴
۴-۱-۳-۵- ملاحضات فضایی…………………………………………………………………………………………………۸۴
۴-۲-سازه ………………………………………………………………………………………………………………………….۸۴
۴-۲-۱-ساختمانهای پیش ساخته …………………………………………………………………………………………….۸۴
۴-۲-۲-اسکلت های مدرن ……………………………………………………………………………………………………۸۵
۴-۲-۳-سوله……………………………………………………………………………………………………………………….۸۶
۴-۳- تاسیسات……………………………………………………………………………………………..۸۸
.۴-۳-۱-تعریف تهویه مطبوع…………………………………………………………………………………………………۸۸
۴-۳-۲-اهداف، مبنای مقایسه سیستم ها و عوامل موثر در انتخاب یک سیستم……………………………..  ۸۹
۴-۳-۳-مشخصات هوا……………………………………………………………………………………………………….   ۹۱
۴-۳-۴-سیستم های تهویه مطبوع………………………………………………………………………………………….  ۹۴
۴-۳-۵-هواساز………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۸
۴-۳-۶-فن کویل ها………………………………………………………………………………………………………….  ۱۰۲
۴-۳-۶-۱-نوع و محل نصب………………………………………………………………………………………………. ۱۰۴
۴-۴-شرایط ایمنی……………………………………………………………………………………….۱۰۶
۴-۴-۱-مدیریت سیلاب……………………………………………………………………………………۱۰۶
فصل ۵-طراحی…………………………………………………………………………………………..۱۰۸
۵-۱- شناخت سایت پروژه…………………………………………………………………………… ۱۰۹
۵-۱-۱- محدوده زمین پروژه………………………………………………………………………………………….. ۱۰۹
۵-۱-۲- همسایگی ها……………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۷
۵-۱-۳- شبکه دسترسیها…………………………………………………………………………………….۱۲۱
۵-۱-۴- وسعت و ابعاد زمین………………………………………………………………………………۱۲۴
فصل۶-منابع ومآخذ…………………………………………………………………………………….۱۳۴
 
فهرست جداول
جدول۱-۱ زیر مجموعه های مجتمع ورزشی- تفریحی-توریستی دره کن…………………………………….     ۱
جدول ۳-۱ میانگین وزش باد،سرعت بادوجهت باد……………………………………………………………………..۴۱
جدول ۳-۲ میزان کلی بارندگی سالانه……………………………………………………………………………………. ۴۲
جدول۳-۳ میانگین آمار درجه حرارت ایستگاه مهرآباد تهران……………………………………………………… ۴۶
جدول۵-۱ مشخصات همسایگی های سایت و کاربریهای زیرحوزه……………………………………………   ۱۱۸
جدول۵-۲ مشخصات همسایگی های سایت و کاربریهای زیرحوزه……………………………………………   ۱۱۸
جدول۵-۳ مشخصات همسایگی های سایت و کاربریهای زیرحوزه……………………………………………   ۱۱۹
 
فهرست نمودار ها و اشکال:
شکل۱-۱ تصویر مجتمع ورزشی تفریحی سینما
i maxتهران……………………………………………………………………………………………………………………….۱۰
شکل۱-۲ تصویر مجتمع ورزشی تفریحی سینما
i maxتهران……………………………………………………………………………………………………………………….۱۱
شکل۱-۳ مقطع مجتمع ورزشی تفریحی سینما
i maxتهران……………………………………………………………………………………………………………………….۱۱
شکل ۱-۴ دیاگرام ارتباطی مجتمع ورزشی تفریحی سینما       i max تهران ………………………………..۱۲
شکل۱-۵ دیاگرام ارتباطی مجتمع ورزشی تفریحی سینما       i max تهران …………………………………. ۱۳
شکل۱-۶تصویرمجتمع ورزشی تفریحی چیتگر…………………………………………………………………………..۱۴
شکل۱-۷تصویرمجتمع ورزشی تفریحی چیتگر…………………………………………………………………………..۱۴
شکل۱-۸تصویرپیست دوچرخه سواری مجتمع ورزشی تفریحی چیتگر…………………………………………..۱۵
شکل۱-۹ تصویرفضای بازی مجتمع ورزشی تفریحی چیتگر………………………………………………………….۱۵
شکل۱-۱۰تصویری از نگه داری حیوانات در مجتمع ورزشی تفریحی چیتگر…………………………………..۱۷
شکل۱-۱۱ پلان باغ موزه ی آب……………………………………………………………………………………………..۱۸
شکل۲-۱. نمونه هایی موردی از گونه های مختلف منظره سازی……………………………………………………۲۶
شکل۳-۱ دیاگرام میزان وزش باد در سایت……………………………………………………………………………… ۴۰
شکل۳-۲ وضعیت تابش خورشید…………………………………………………………………………………………… ۴۴
 
شکل۳-۳ جهت قبله…………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
 
شکل۳-۴ نحوه پراکنش گسلها در پهنه بندی زلزله ای تهران……………………………………………………….. ۵۵
شکل۳-۵بسیاری از پتانسیل های منطقه در این تصویر قابل بررسی است ………………………………………..  ۶۷
شکل۳-۶ دسترسی ها(جاده های آسفالته وخاکی)…………………………………………………………………….  ۷۳
شکل۳-۷ محدوده سایت پروژه……………………………………………………………………………………………… ۷۴
شکل۳-۸ جنگل‌کاری اراضی پارک چیتگر………………………………………………………………………………۷۵
شکل۳-۹ تصاویری از باغ ملی گیاه شناسی در کنار پارک چیتگر………………………………………………..  ۷۷
شکل۳-۱۰ محدوده ی فضای سبز منطقه ی ۲۲شهرداری تهران و موقعیت سایت پروژه………………………۸۰
شکل۴-۳ تصویر سوله با دهانه ی باز………………………………………………………………………………………..۸۷
شکل۴-۴ تصویر سوله با ستون وسط و تاج مشترک…………………………………………………………………… ۸۸
شکل۴-۵ تصویر سوله با فرم تک شیب…………………………………………………………………………………… ۸۸
شکل۴-۶ تصویر سوله با فرم تک شیب با ستون وسط………………………………………………………………… ۸۸
شکل۴-۷ مقایسه ی دمای هوای مرطوب و خشک…………………………………………………………………….. ۹۳
شکل۴-۸ تصویر دستگاه هوا ساز……………………………………………………………………………………………. ۹۹
شکل۴-۹ تصویر دستگاه هوا ساز………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰
شکل۴-۱۰ تصویر دستگاه مکانیک سیالات و تهویه مطبوع……………………………………………………….. ۱۰۴
شکل۵-۱ محدوده زمین پروژه……………………………………………………………………………………….. ۱۰۷
شکل۵-۲ مجاورت ها ودسترسیهای عمده ی منطقه……………………………………………………….. ۱۰۸
شکل۵-۳ تقسیمات روند طراحی منطقه۲۲………………………………………………………………………………..۱۰۹
شکل۵-۴ طرح تفصیلی قسمتهای شمالی منطقه ۲۲ تهران توسط مهندسین مشاور آرمانشهر……………… ۱۱۰
شکل۵-۵ تناسب اراضی جهت استفاده های اصلی…………………………………………………………………… ۱۱۲
شکل۵-۶ محدوده سایت انتخابی در طرح تفصیلی ارتفاعات ۱۸۰۰- ۱۴۰۰ منطقه ۲۲ تهران………………۱۱۳
شکل۵-۷ محدوده سایت و بافت اطراف آن…………………………………………………………………………..  ۱۱۴
شکل۵-۸ محل عبور آزاد راه تهران شمال در حال احداث…………………………………………………………  ۱۱۶
شکل۵-۹شبکه دسترسیها…………………………………………………………………………………………………..   ۱۲۰
شکل۵-۱۰دسترسی های اصلی در محدوه همسایگی سایت طبق طرح تفصیلی در آینده…………………. ۱۲۱
شکل۵-۱۱ ابعاد و شکل کلی سایت پروژه    …………………………………………………………………. ۱۲۲
شکل۵-۱۲توپوگرافی منطقه………………………………………………………………………………………………… ۱۲۴
شکل۵-۱۳ منظر های عمومی سایت………………………………………………………………………………………..۱۲۵
شکل۵-۱۴ چشم انداز و موقعیت سایت…………………………………………………………………………………..۱۲۶
شکل۵-۱۵ دیاگرام برنامه فیزیکی مجموعه………………………………………………………………………………۱۲۶
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
استانداردهای طراحی مجتمع تفریحی ورزشی, برنامه فیزیکی مجتمع تفریحی ورزشی, دانلود رساله مجموعه تفریحی ورزشی, دانلود مطالعات مجموعه تفریحی ورزشی, رساله مجتمع تفریحی ورزشی, ریزفضاهای مجتمع تفریحی ورزشی, طراحی مجتمع تفریحی ورزشی, طرح مجتمع تفریحی ورزشی, طرح نهائی مجتمع تفریحی ورزشی, ظوابط طراحی مجتمع تفر,

رساله پردیس معماران ( مرکز گردهمایی معماران در اصفهان ) ۷۵ صفحه – مطالعات پردیس معماران

رساله پردیس معماران ( مرکز گردهمایی معماران در اصفهان ) ۷۵ صفحه – مطالعات پردیس معماران

تاریخ ایجاد 04/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: ۷۵ صفحه ورد فونت11 و منابع درون متنی   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 4923 kb  تعدادمشاهده  7


 بیان موضوع
 
پردیس معماران ( مرکز گردهمایی معماران در اصفهان)
 
“معماری یک جریان دائما در حال تحول و دگرگونی است که ریشه در گذشته ی دور و نزدیک دارد. معمارجوان نیازمند اتصال تاریخی به این ریشه هاست، اما هیچ نهاد و نظامی نه در طول آموزش و نه درطول کار حرفه ای وجود ندارد که میراث معمارگذشته و تجارب نسل های معاصر را به جوانان انتقال دهد و شناخت تاریخیِ پیوسته ای را در ذهن آنان بپروراند. ” ( هاشمی، ۱۳۸۰، ص۳)
 
پایان نامه معماری پردیس معماران ( مرکز گردهمایی معماران در اصفهان ) 75 صفحه - رساله پردیس معماری,رساله پردیس معماری,برنامه فیزیکی پردیس معماران,مطالعات پردیس معماری,طراحی مرکز گردهمایی معماران,دانلود پایان نامه معماری پردیس معماران,دانلود پایان نامه کامل پردیس معماران,دانلود رساله کامل پردیس معماران,نمونه موردی پردیس معماران,نمونه موردی خارجی پردیس معماران,ظوابط و استانداردهای طراحی پردیس معماران,نقشه معاری پردیس معماران,پلان معماری پردیس معماران,نقشه پردیس معماری,پلان پردیس معماری,طراحی پردیس معماری,رساله کامل پردیس معماری,مطالعات کامل پردیس معماران,رساله معماری پردیس معماران,مطالعات معماری پردیس معماران,پایان نامه معماری پردیس معماران
 
پردیس معماران مجموعه ای است که در عصراطلاعات و ارتباطات، مُهره های از هم پاشیده ی معماری را دوباره گردهم آورده و به عنوان یک مرکزرشد، ازجمله سازمانهای تسریع کننده ی توسعه ی معماری در جامعه در راستای تکمیل چرخه ی تحقیقات با بخش های مرتبط با معماری، به شمار می رود.
 
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
بخشی از مطالب:
 
۱-۲ اهداف پژوهش
– بها دادن به هنر معماری و معماران
 
– آشناسازی مردم با معماری در مقیاس شهری با ایجاد مجموعه ای جهت حضور فعال معماران و مردم
 
– تبادل افکار و نظرات به منظور بهبود وضعیت نابسامان معماری امروز ایران
 
– ایجاد رقابت برای ارتقای سطح دانش، هنر و فن معماری
 
– اطلاع رسانی، هماهنگی و به اشتراک گذاری فعالیت های معماران و سایر هنرمندان
 
– نقد و قضاوت و تشویق آثار دانشجویان معماری
 
– بکارگیری استعدادهای خلاق معماری امروز ایران
 
s به معنی باغ، در زبان فرانسه به صورت Paradis و در زبان انگلیسی به صورت Paradise به معنای بهشت به کاربرده می شود. (آریان پور، ص۲۸).
 
- معمار :
واژه « معماری » در زبان عربی از ریشه ی « عمر » به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و « معمار » ، بسیار آباد کننده .
در زبان فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمده است مانند :« والادگر » ، « راز » ، « رازیگر » ، « زاویل » ، « دزار » ، « بانی کار » و « مهراز » . مهراز ، واژه ای است مه از « مه » + « راز » درست شده و برابر مهتر و بزرگ بنایان است که از دو بخش « مه » ، یعنی بزرگ و « راز » یعنی سازنده درست شده است . این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. (ویکیپدیا)
- معماری :
باید توجه داشت که امروزه واژه « معماری » در دو معنای وابسته بکار می رود :
یکی معماری به عنوان فرایند ساماندهی فضا که اسم معنا شمرده شده است و به یک فعالیت آفرینشگر ( خلاقانه ) آدمی توجه دارد و بر پایه ی علمی-تجربی ، هنر و فناوری ساخت پدید می آید . این برداشت بیشتر از سوی معماران صورت میگیرد .
دوم معماری به عنوان دستاورد ساماندهی فضا یا اثر معماری که اسم ذات شمرده شده است و به ساختمان هایی اشاره دارد که پیش از ساخت آنها این فرآیند پیموده شده است . این برداشت بیشتر از سوی باستان شناسان و مورخین معماری بکار می رود .
مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن خاص دارد,ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد.آرخه (arkhe)از فعل آرخین(arkhin)به معنای هدایت کردن و اداره کردن است. ( ویکیپدیا)
 
۲-۱ تعریف معماری :
تعریف معماری در فرهنگ لغت عبارت است از: هنر و علم طراحی واجرای ساختمانها؛ اما شناخت معماری باشناخت عوامل شکل دهنده ی آن آغاز می شود. این برداشت، دربرگیرنده ی تمام عناصر کالبدی و ساختاری است.
مسایل جامعه شناختی فرهنگی، کلیتی را می سازد که معماری نامیده می شود، به عبارتی معماری بازتاب فرهنگ جوامع وسرزمین هاست و معمار در این مسیر، در تعامل با هنر و دانش اقوام و ملل دیگر، برغنای تجربه ی خود می افزاید، افق دید خویش را می گستراند و از این رهگذر، آثار و اندیشه های معماری در غالب میراثی شگفت انگیز از هنر و تمدن هر زمان به یادگار می ماند.
معماری از قدیمی ترین شکل های هنر است و پیشینه ی آن به دورانی پیش از تاریخ بازمی گردد، اما دارای خصوصیات منحصر به فردی است که آن رااز سایر هنرها جدا می کند ؛ از نظرتاریخی معماری هر جامعه نمادی از ارزش ها، نیازها و ایده آل های مردمان آن است.
معماری دارای ویژگی های هنری نیز می باشد اما تنها تابع سلیقه و عرف زیبایی شناسی نیست، معماری تابع محدودیت های ناشی از ملاحظات اجرایی، از قبیل تکنولوژی و مصالح در دسترس می شود.
معماری زبانی است که از طریق سازماندهی فضا، ایجاد می شود. زبانی که از زبان گفتار و شنیداری، چیز بیشتری برای برقراری ارتباط دارد.
 
۲-۲ حوزه شناسی معماری :
از حدود یک قرن پیش به تدریج حوزه ی وسیع و گسترده ی معماری ابتدا به سه حوزه ی معماری, عمران( راه وساختمان) و شهرسازی( طراحی شهری) و سپس برنامه ریزی شهری تقسیم شد و سپس این رشته به حوزه های دیگری مانند طراحی منظر، مرمت ابنیه، طراحی فضاهای مسکونی و غیره در حال تجزیه است اما دیدگاه های مختلفی از گذشته تابه امروز به این تخصص وجود دارد که می توان آن را حداقل به سه دیدگاه کلی طبقه بندی کرد:
در ساده ترین و ابتدایی ترین دیدگاه به معماری، به عنوان یک حرفه وفن نگریسته می شود که بر اساس آن یک فضا به طور عمده باید براساس کارکرد بنا و اصول سازه وفن ساختمان وسپس شرایط محیطی ، طراحی و ساخته شود. این نگرش دربسیاری از مراکز آموزشی در کشورهای آلمان و اتریش دیده می شود و برپایه ی آن معماری و عمران بسیار نزدیک به هم دیده می شوند. بی تردید براساس چنین تعریفی آموزش این رشته ی تحصیلی در دانشکده های فنی و مهندسی دنبال می شود.
در دیدگاه دیگر، معماری به عنوان یک رشته ی فنی و هنری معرفی می شود که برپایه ی آن درطراحی یک فضا ، افزون برجنبه های سازه ای و فنی، باید به نکات و خصوصیات هنری فضا نیز توجه کرد. اهمیت جنبه های هنری هرفضای معماری، یاشهری در این نگرش به گونه ای است که باید آن را مهم ترین معیارسنجش یک اثر به شمار می رود. در این نگرش وجوهی مشترک با هنرهایی همچون نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی و موسیقی دارد و به همین دلیل در کنار دیگر رشته های هنری در دانشکده های هنر تدریس می شود.
نگرش سومی که در چند دهه ی اخیر مطرح شده، توجه به معماری به عنوان هنری است که از برخی مباحث نظری در زمینه ی فلسفه ، روانشناسی، فرهنگ مردم و جامعه شناسی تاثیر می پذیرد، هرچند به نظر می رسد موافقان این نگرش در زمینه ی نقش مباحث نظری و علوم انسانی و طبیعی در زمینه ی طراحی افراط می کنند، اما در مجموع دیدگاه های قابل توجهی در این زمینه وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.
 
۲-۳ فضا در معماری :
پیدایش تمامی فرم های تجسمی از حرکت نقطه آغاز می شود ، نقطه حرکت می کند وخط ایجاد می گردد.(بعد اول)
اگر خط تغییر مکان یابد وسطح راحاصل کند ، عنصر دوبعدی خواهیم داشت.درحرکت از صفحه به فضا ،از برخورد صفحات جسم ایجاد می شود.(سه بعدی) این عناصر، گذشته از این عملکردهای بصری ، به وسیله ی نحوه ی ارتباطشان بایکدیگر ونوع سازماندهی شان مبین اطلاعات مربوط به زمین ومحل ، ورودی ومسیرحرکت ، سلسله مراتب ونظم نیز می باشند. این هابه عنوان مفاهیم صوری و نمودی فرم وفضا در معماری معرفی می شوند .فرم ها وفضاهای معماری دارای مفاهیم ضمنی ، ارزش های همراه ومحتوای سمبلیکی ای هستند که تابع تبیینات شخصی وفرهنگی بوده می توانند بازمان تغییر یابند. معماری بااتحاد فرم وفضا در یک وجود واحد ، نه تنها وسیله ای برای تامین مقاصد است ، بلکه بازگوکننده مفاهیم نیزهست . هنر معماری نه تنها به زیست ما عینیت ، بلکه مفهوم نیز می دهد. (فرانسیس دی کی چینگ ، ۱۹۴۳ ، ص ۳۸۶ )
۲-۳-۱ انسان وفضای معماری :
رابطه ی انسان با فضای معماری رابطه ای است روزمره که بخش مهمی از زندگی او را دربرمی گیرد، این رابطه پیچیده تر از رابطه ی انسان با فضای هنری در نقاشی و مجسمه سازی است، زیرا انسان این فضا را از درون نیز تجربه می کند. ازاین رو بعداز قرن ها هنوز مسئله ی اصلی معماری، فضا و زندگی، و چگونگی ارتباط بین این دو است.
فضای معماری که اصلی ترین وجه معماری است از طریق اصلی ترین وجه زندگی یعنی خلاقیت ایجاد می شود. فضای زندگی به صورت الگویی ازپیش تعیین شده در جهان ایده آل وجود ندارد بلکه بایستی ایجاد شود و معمار مسئول ایجاد آن است.
۲-۳-۲ عناصر فضا :
عناصر سازنده ی فضا می توانند دارای شخصیت های مختلفی باشند، بنا به دلایل عملی، کف یا عنصرمحدود کننده ی زیرین فضا، معمولا افقی است و امکانات تغییر در آن نسبتا محدود است. ایجاد اختلاف سطح، تغییر بافت و یا تغییرجنس، ارتباطی که بین کف فضاهای مختلف یک مجموعه وجود دارد تاثیر بسزایی برشخصیت کلی مجموعه فضاها دارد. معمولا کف در یک سطح ساخته می شود و این عنصر مشترک درفضاهای مختلف عامل ارتباط تک تک فضاهاست و به عکس وقتی درکف اختلاف سطح بوجود می آوریم، این حرکت ارتباط مستقیم دو سطح را قطع کرده و فضا راتجزیه می کند.
سقف یا بام دومین عنصر افقی محدود کننده فضاست، امروزه تقریبا هیچ محدودیتی در نوع سقف یا پوشش بالایی فضا وجود ندارد.
فرم پوشش سقف می تواند تاثیری کاملا تعیین کننده در شخصیت کلی فضا داشته باشد، باایجاد اختلاف سطح در سقف نیز چنانکه در مورد کف ذکرشد، می توان فضا را به عرصه های مختلف تقسیم بندی کرد.
دیوارها عناصر عمودی محدود کننده ی فضاها هستند. دیوارها ممکن است براساس ارتباط بین فضا و محیط به حالات گوناگون ساخته وپرداخته شده باشند و متناسب باهرکدام ازاین حالات شخصیت متفاوت به فضا دهند. ( گروتر، ۱۳۸۶، ص ۲۵۴- ۲۳۹ )
 
و….
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 
فصل اول
 
کلیات پژوهش
۱-۱ بیان موضوع
۱-۲ اهداف پژوهش
۱-۳ ضرورت پژوهش
۱-۴ سوالات پژوهش
۱-۵ روش تحقیق
۱-۶ تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی
۱-۵-۱ تعریف روش تحقیق :
۱-۵-۲ ابزار جمع آوری اطلاعات
فصل دوم :
مطالعات پایه و مبانی نظری طرح :
۲-۱ تعریف معماری
۲-۲ حوزه شناسی معماری
۲-۳ فضا در معماری
۲-۳-۱ انسان وفضای معماری :
۲-۳-۲ عناصر فضا :
۲-۳-۳ حس فضا :
۲-۳-۴ ارتباط با زمین :
۲-۳-۵ انتخاب فرم :
۲-۴ شعر، معماری، حرکت
۲-۵ معماری و فرهنگ
۲-۵-۱ تاثیر فرهنگ در شکل گیری فضاهای معماری :
۲-۵-۲ مرا کز فرهنگی :
۲-۵-۳ فواید ومزایای مجموعه های فرهنگی :
۲-۶ معماری و طبیعت
۲-۶-۱ تاریخ باغ سازی در ایران :
۲-۶-۲ عناصر معمارانه باغ ایرانی:
۲-۶-۲-۱ دیوار:
۲-۶-۲-۲ محیط پیرامون:
۲-۶-۲-۳ آب:
۲-۶-۲-۴ فضای سبز:
۲-۶-۲-۵ سایه:
۲-۶-۲-۶ هندسه:
۲-۶-۳ سبک باغ سازی در ایران :
۲-۶-۴ سبک باغ سازی در انگلستان :
۲-۶-۵ سبک باغ سازی در ایتالیا :
۲-۶-۶سبک باغ سازی در فرانسه :
۲-۶-۷ سبک باغ سازی ژاپنی :
۲-۷ معرفی اجمالی اصفهان
۲-۷-۲ پیشینه ی معماری اصفهان :
۲-۷-۲-۱ آثارپیش از اسلام :
۲-۷-۲-۲ معماری دوره سلجوقی :
۲-۷-۲-۳ معماری دوره صفوی :
۲-۷-۲-۴ پل خواجو:
۲-۸ بررسی ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی شهر اصفهان:
۲-۸-۱ مختصات جغرافیایی :
۲-۸-۲ وضعیت بادهای غالب و مشخصه های مربوط به آن:
۲-۸-۳ میزان بارندگی:
۲-۸-۴ رطوبت نسبی :
۲-۸-۵ وضعیت تابش آفتاب در فصول مختلف، میزان دما و تغییرات آن:
۲-۸-۶ دمای هوا :
۲-۸-۷ راهکارهای اقلیمی :
۲-۸-۸ بررسی پوشش گیاهی در اصفهان:
۲-۸ بررسی اقلیم سایت
۲ -۹ معرفی نمونه ها
۲-۹-۱ فرهنگسرای نیاوران :
بررسی از نظر اقلیم :
حیاط مرکزی:
آمفی تئاتر :
اتاق پروژکتور سالن :
طبقه دوم :
نگارخانه :
طبقه همکف :
کتابخانه :
۲-۹-۲ مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکی (MACC) :
فصل سوم :
تحلیل و بررسی مطالعات :
۳-۱ برنامه فیزیکی
۳-۱-۱ برنامه فیزیکی بخش اداری :
۳-۱-۲ برنامه فیزیکی بخش آموزشی :
۳-۱-۳ برنامه فیزیکی بخش نمایشگاهی :
۳-۱-۴ برنامه فیزیکی بخش خدماتی :
۳-۲ معرفی و تحلیل سایت
فصل چهارم :
 
طرح پیشنهادی
۴-۱ تفسیر روند طراحی
۴-۱-۱ اصول طراحی:
۴-۱-۲ ویژگی های فضایی:
۴-۲ سازه پیشنهادی
۴-۳ تاسیسات پیشنهادی
منابع فارسی:
منابع اینترنتی:
 
فرمت رساله: word
برنامه فیزیکی کامل ، نمونه های موردی داخلی و خارجی کامل و همراه با عکس
نفشه: در صورت نیاز به طرح کامل می توانید سفارش دهید.


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی مرکز گردهمایی معماران, برنامه فیزیکی پردیس معماران, برنامه فیزیکی پردیس معماری, دانلود رساله مرکز گردهمایی معماران, دانلود رساله پردیس معماران, دانلود رساله پردیس معماری, دانلود مطالعات مرکز گردهمایی معماران, دانلود مطالعات پردیس معماران, دانلود مطالعات پردیس معماری, دانلود پایان نامه ,
مقالات مرتبط
مطالعات معماری خانه جوان ۲۷۰ صفحه – رساله معماری خانه جوان ۲۷۰ صفحه
مطالعات خانه موسیقی شهر ۹۰صفحه ,رساله خانه موسیقی,پایان نامه خانه موسیقی شهر,طرح نهایی خانه موسیقی شهر
رساله طراحی خانه کودک ۲۰۰ صفحه
رساله خانه علوم و پژوهشکده فناوری - رساله پژوهشکده علوم و فناوری،پایان نامه کارشناسی ارشد معماری

رساله معماری مجتمع مسکونی ۱۳۶ صفحه – مطالعات معماری مجتمع مسکونی ۱۳۶ صفحه

رساله معماری مجتمع مسکونی ۱۳۶ صفحه – مطالعات معماری مجتمع مسکونی ۱۳۶ صفحه

تاریخ ایجاد 04/07/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: ۱۳۶ صفحه ورد   قیمت: 16000 تومان   حجم فایل: 7649 kb  تعدادمشاهده  6


فرمت رساله: word
برنامه فیزیکی کامل ، نمونه های موردی داخلی و خارجی کامل و همراه با عکس

خانه کالبد بزگتر شماست . ( کتاب پیامبر- جبران خلیل جبران)
خانه جایی است که ساکنان آن احساس ناراحتی نکنند و اندرون خانه یا جایی که زن و بچه زندگی می کنند می بایست تنوع زیادی داشته باشد تا خستگی احساس نشود . ( پیرنیا)
خانه پوششی است که درتطابق با برخی ازشرایط رابطه صحیحی را بین محیط خارج و پدیده های زیستی انسان برقرار می سازد در خانه باید یک فرد یا یک خانواده زندگی کند. یعنی اینکه بخوابد، راه برود، دراز بکشد، ببیند و فکر کند . (لوکوربوزیه)
خانه مرکز جهان است برای ساکنانش و برای محله اش شاخص ترین بنا در تحکیم مکان . (مور)
رساله مجتمع مسکونی,مطالعات مجتمع مسکونی,پایان نامه مجتمع مسکونی,طرح نهائی مجتمع مسکونی,دانلود رساله مجتمع مسکونی,دانلود مطالعات مجتمع مسکونی,دانلود پایان نامه مجتمع مسکونی,برنامه فیزیکی مجتمع مسکونی,نمونه موردی مجتمع مسکونی,رساله کامل مجتمع مسکونی,مطالعات کامل مجتمع مسکونی,پایان نامه کامل مجتمع مسکونی,دانلود پایان نامه کامل مجتمع مسکونی,ریزفضاهای طراحی مجتمع مسکونی,ظوابط معماری مجتمع مسکونی,رساله معماری مجتمع مسکونی,دانلود مطالعات معماری مجتمع مسکونی,دانلود پایان نامه معماری مجتمع مسکونی,پایان نامه معماری,رساله معماری
بی تردید خانه قبل از اینکه دربرگیرنده مفهوم سکونت باشد جایگاه ادغام اندیشه ها، رویاها و خاطرات ماست که روح آن با مفهوم خانواده عجین شده است . در جامعه معاصر ما خانه هر روز بیشتر از پیش از خانواده فاصله می گیرد و لذا امروز در فضایی دو گانه زندگی می کنیم و هرچند آرزوهایمان همواره این بوده است که همچون گذشته یکی تداوم دیگری باشد اما نیک می دانیم که در تحولات شگرف جامعه امروز ، خانه دیگر با خانواده همداستان نیست و گسست عمیقی میان این دو فاصله انداخته است . ما بر انیم تا هر چند کوچک ولی در توان علم خود این فاصله را کمتر کنیم .
 
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
بخشی از مطالب و پروپزال:
 
موضوع تحقیق
بی تردید کلمه مسکن پیوندی عمیق و ناگسستنی با مفهوم خانواده و خانوار در طول تاریخ داشته است . مسکن به عنوان کوچکترین و خصوصی ترین واحد سکونت و خانواده در مقام خردترین واحد جامعه بشری همواره در کنش متقابل با یکدیگر بوده و هستند.
مسکن امروزی باید بتواند به ضرورت های به وجود آمده و نیازهای جدید نهاد خانواده پاسخی شایسته بدهد و بحران های اجتماعی جامعه و آشفتگی فرهنگی حاصل از آن را رفع کند. از طرفی تحولات عمیق اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعه امروز ایجاب می کند که مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای جامعه بشری همگام با تحولات جدید متحول شود. چرا که در غیر این صورت ، خود بستر بروز بحرانهایی جدید خواهد بود که بیش از هر چیز بنیان خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
زندگی جمعی درمجتمع های مسکونی نیز به دور ازاین بحرانها نیست بلکه ساکنین آن چندین برابر هر خانه فردی دچار آن هستند.
در این تحقیق برآنیم تا با رعایت قوانین و نظام های مصوب در این مجتمع ها روح و روان انسان معاصر را که گرفتار تنگنای فضایی غریب و نامهربان است ، آلایش دهیم تا در خانه ای با تصاویر و ابعاد وجودی اش زندگی کند.
 
بیان مسئله
ضرورت های جدید زندگی شهری مانند تحولات اقتصادی ، رشد جمعیت و افزایش مهاجرت و تحولات ساختاری در بینش سیاسی و اقتصادی نحوه سکونت و معضل مسکن را دو چندان کرده است . هر چند در تقابل با این بحران دولت اقدام به کوچک سازی واحدهای مسکونی نموده و در شهرهای بزرگ اشکال جدید سکونت در قالب آپارتمان ها ،برجها، و آلونکها پدیدار شده اما آپارتمانهای فعلی با شکل و معماری خاص خود درشهرهای بزرگ نمی تواند جوابگو وتغذیه کننده قوی و غنی روابط انسانی خانواده های ساکن باشد. به طور بالقوه این شکل سکونت با طراحی و نحوه ساخت وساز و معماری و شکل فیزیکی خاص خود ، تناسبی با سطح و میزان روابط متراکم انسانی و افراد تحت پوشش خویش ندارد.
بسیاری از مصادیق این شکل سکونت ، به مثابه خوابگاهی هستند که جمعیت متقاضی مسکن را بدون داشتن ارتباط روحی و عاطفی در خود جای می دهند . در طراحی و برنامه ریزی این مجموعه های مسکونی کمتر توجهی به روابط همسایگی و طراحی بر مبنای ذوق وسلیقه وآداب و رفتارهای مثبت اجتماعی شده است . از طرفی به دلیل فقدان فضای کافی و تراکم بیش از حد و قیمت زمین ،ساختمان ها بدون وجود فضای باز، نور کافی و دیدن افق و طبیعت پیرامونشان شکل می گیرند.این در حالی است که معابر این آپارتمانها فقط عرصه حرکت اتومبیل است، به دور از فضای سبز و فضاهای فرهنگی .این مجموعه های مسکونی به حالتی درآمده اند که اختلاف بین ساکنان خود را ، اگر چه از نظر مکانی به هم نزدیک اند. دامن زده اند و از نظر روحی و روانی آنها را از هم دور نموده اند .
لیکن به نظر می رسد با توجه به بافت فرهنگی جامعه ایران و بروز تحولات نامطلوب این چنینی در زیر ساخت های جامعه تاثیرات جبران ناپذیری خواهد گذاشت . و این زمانی به تحقق می رسد که از الگوهای متناسب با فرهنگ خود استفاده کنیم .
فصل اول – مطالعات پایه
تعاریف و مفاهیم مسکن
سیر تاریخی اسکان انسان
ویژگی های محیط زندگی
مفهوم اقتصادی
تعاریف و مفاهیم مسکن
واژه «مسکن» در زبان عرب به محل سکونت، جای باش، منزل، مقام ، جای آرام، آرامگاه، مقر جایگاه و نشیمن است. گاهی امروز به جای «مسکن» از کلمه، «خانه» استفاده میشود. این کلمه در گذشت به «اتاق» اطلاق می شد. در استان خراسان مخصوصا مشهد و جنوب این استان هنوز هم واژه «خانه» را گاهی در معنی گذشته اش، یعنی «اتاق» به کار میبرند.
در تعریف «مسکن» مطالب مختلفی نوشته شده که تعدادی از آنها به شرح زیر است:
براساس سرشماری سال ۱۳۶۵، «واحد مسکونی مکانی است که در زمان سرشماری یک یا چند خانواده در آن سکونت دارد.منظور از مکان، فضا یا محوطه های محوری است که یک یا چند ورودی به شارع عام (کوچه، خیابان، بازار، میدان و …) یا به شارع خاص ( راهروی مشترک، راه پله مشترک و …) داشته باشد».
براساس طرح سرشماری عمومی ساختمان ، واحد مسکونی به شرح زیر تعریف شده است:
« منظور از واحد مسکونی فضایی است مشتمل بر حداقل یک اتاق، یک آشپزخانه و یک مستراح که تمام و یا قسمتی از ساختمان را تشکیل می دهد و دارای ورودی اختصاصی به خیابان، کوچه، راه پله یا راهروی مشترک بوده و به منظور غذا خوردن، دور هم نشستن و خوابیدن توسط یک یا چند خانواده مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین در تعریف مسکن آمده است:« خانه که در مفهوم شهر سازی آن را مسکن می گویند در واقع همان سر پناه است. خانه، لانه، آشیانه یک نیاز عاطفی برای هر موجود زنده است، مکانی همساز برای بقای پایداری و تداوم نسلها این نیاز درونی برای رشد به یقین ضروری تر است. انسان خانه را محل پرورش و پایگاه تعالی می داند.» و بالاخره تعریفی که در اینجا بیشتر مورد توجه قرار گرفته ، چنین است: « مسکن نهادی است که یک سلسله از امیال و آرزوها و نیازهای پیچیده موجب خلق آن می شود و فقط یک ساخت ساده نیست. از آنجایی که ساختن خانه به وجود آوردن یک نهاد فرهنگی است، لذا شکل کلی و فضاها و وسایل آن و آداب و رسوم داخلی آن به شدت تحت تاثیر محیط فرهنگی می باشد که این خانه به آن فرهنگ تعلق دارد.
اهمیت نگرش به مفاهیم مسکن، در تعریف آن از نظر بعد، نقش و کاربرد آن است و اینکه به مقوله مسکن بویژه در قالب مفاهیم و بخشهای فعالیت چگونه نگاه می شود.
واحد مسکونی کانون و یا محور اصلی خانواده است. واحد مسکونی باید شامل فضای کافی برای غذا خوردن، دور هم نشستن، خوابیدن، فعالیتهای از قبیل انجام تکالف کودکان و فعالیتهای اساسی دیگر باشد.
سیر تاریخی اسکان انسان
بی اغراق کلمه« مسکن» یا « خانه» یا آنچه رساننده مفهوم محل سکونت خانواده هاست در همه جوامع مفهومی متعالی و مقدس است. انسانها در بیرون از خانه درگیرنبردی طولانی و دائمی برای زندگی کردن هستند. سرما و گرما و باد و باران همه، بشر، بیرون از خانه را به شکلی تحدید می کند.
هرقدرکه مردم بدوی وقدیمی اند،آنچه«خانه»نامیده می شود اهمیت وارزش بیشتری پیدا می کند.
به طوری که دفاع از خانه وظیفه بزرگی به شمار می رفته است. در قبیله های بسیار ابتدایی خانه بیشتر ناحیه وسیع قبیله است تا بناهای موقتی که خانواده را در برابر باد و باران حفظ می کند یا محلی که انسان شب را آ«جا می گذراند. بدین جهت هر بیگانه ای که بی اجازه بر خاک مقدس ( در اصل خانه قبیله بشمار می رود) قدم بگذارد، محکوم به مرگ است.
اگر به دورانهای اولیه زندگی انسان بر گردیم، غار، کهنترین سکونتگاهی است که طبیعت به انسان ارزانی داشته و انسان در آن زندگی می کرده است.
دوران نو سنگی به عنوان آغاز تولید مواد غذایی و خروج انسان از حالت مصرف کننده صرف به تولید کننده مواد غذایی مورد نیاز است. در حقیقت دوران نو سنگی دوران اسکان و روی آوردن انسان به خانه سازی است. ویل دورانت در این باره می گوید: در همین عصر نو سنگی است که مقدمات فن خانه سازی مشاهده می شود از انسان دیرینه سنگی هیچ اثری به جای نمانده است تا از روی آن بتوانیم فرض کنیم خانه و جایگاه دیگری جز غار وجود داشته است. ولی هنگامی که به اثار نو سنگی می رسیم بعضی از لوازم خانه سازی، مانند نردبان ، قرقره و اهرم و پاشنه در را مشاهده می کنیم.
« در این دوران که انسان به مرحله تازه از حیاط خویش که کشاورزی و دامپروری بود وارد شد، سکونت هم نتاثر از آن شکل دیگری به خود گرفت. مردمان از زندگی در حال کوچندگی به ساخته خانه های دائمی پرداختند. زیرا آنها نمی توانستند از مزارع و گروه خود دور باشند
در جوار خود غذای کافی و حیوانات کافی می توانستند بپرورانند. بنابراین مردمان بسیاری مشغول کار بودند. آنها همگی در جوار گروه و مزارع خویش در یک دهکده زندگی می کردند. » بدین ترتیب یک جانشینی شکل می گیرد و نخستین روستاها به وجود می آیند. شاید قرنها در مسکن تغییر چندانی ایجاد نشد، با پیدا شدن شهرها در کنار روستاها و افزایش جمعیت به تدریج مسکن شکل پویا و دینامکی پیدا کرد.
 
فصل دوم – مطالعات تکمیلی
گونه شناسی مسکن
گونه شناسی معماری خانه ها
حریم و قلمرو
بررسی عوامل مطلوبیت مسکن
۱- از نقطه نظر فرهنگی: این مسئله همین طور که اشاره شد یکی از مهمترین مسائل در طراحی خانه های مسکونی می باشد. خانه ای که در تقسیم بندی فضایی آن عامل فرهنگ و نحوه زیست مردم رعایت نشده باشد، به هیچ عنوان خانه مطلوبی برای ساکنان ان نیست. و چه بسا در این گونه موارد ساکنین خانه بعد از مدتی مطابق میل خود تغییراتی در پلان داخلی خانه انجان میدهند.
روی همین اصل معمار باید کاملا روی فرهنگ و نحوه زیست و آداب و رسوم افراد شناخت پیدا کند و شناخت هر چه بیشتر آن باعث مطلوبیت خانه برای ساکنین خواهد بود. به عنوان مثال داشتن فضاهای مجزا برای جنسهای مختلف و سنین متفاوت، ایجاد عرصه های عمومی و خصوصی در خانه از عوامل ایجاد مطلوبیت در خانه می باشد.
 
 
 
 
 
و……….
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 
عنوان صفحه
مقدمه
موضوع تحقیق
بیان مسئله
بیان اهداف
پیشینه تاریخی
فصل ۱ : مطالعات پایه
تعاریف و مفاهیم مسکن……………………………………………………………………………..۱۶
سیر تاریخی اسکان انسان…………………………………………………………………………..۱۸
ویژگی های محیط مسکونی………………………………………………………………………….۱۹
مفهوم اقتصادی……………………………………………………………………………………….۲۰
فصل ۲ : مطالعات تکمیلی
بررسی عوامل مطلوبیت مسکن…………………………………………………………………..۲۲
گونه شناسی مسکن………………………………………………………………………………. ۲۳
تقسیم بندی فضای خانه ها (خصوصی- عمومی)………………………………………………..۲۷
تفاوت های سازمان فضایی خانه های تاریخی و معاصر………………………………………….۳۴
گونه شناسی معماری خانه های درونگرا و برونگرا……………………………………………..۳۵
طبقه بندی مجموعه های مسکونی………………………………………………………………..۳۸
حریم به عنوان یکی از نیازهای ذاتی انسان……………………………………………………….۳۸
حریم و معماری مسکونی ایران……………………………………………………………………..۴۰
درونگرایی در معماری مسکونی ایرانی……………………………………………………………..۴۰
حیات به عنوان حریم خانه…………………………………………………………………………….۴۱
ماهیت وجودی حریم…………………………………………………………………………………..۴۳
اصل قلمرو………………………………………………………………………………………………۴۳
مفاهیم رفتار مربوط به قلمرو………………………………………………………………………….۴۵
تحلیل تعریفی قلمرو………………………………………………………………………………… ۴۶ انواع قلمرو…………………………………………………………………………………………………… ۴۷
قلمرو اولیه……………………………………………………………………………………………..۴۷
قلمرو ثانویه……………………………………………………………………………………………..۴۸
قلمرو عمومی………………………………………………………………………………………….۴۹
راهبردهای مناسب برای بررسی رفتار قلمرویی………………………………………………… ۴۹
نقش علائم در قلمرو………………………………………………………………………………….۵۰
قلمرو سازوکاری برای نظارت بر روابط اجتماعی…………………………………………………. ۵۱
حریم…………………………………………………………………………………………………..۵۳
نیاز به وجود حریم در انسانها…………………………………………………………………… ۵۴
حریم در اسلام………………………………………………………………………………………..۵۵
حریم و فرهنگ…………………………………………………………………………………………..۵۶
حریم و تجسس…………………………………………………………………………………..۵۷
حریم بصری………………………………………………………………………………………… ۵۷
حریم شنیداری…………………………………………………………………………………….۵۸
حریم و امنیت……………………………………………………………………………………… ۵۹
حریم و مالکیت……………………………………………………………………………………. ۶۱
حریم و قلمرو………………………………………………………………………………………. ۶۲
حریم و قوانین……………………………………………………………………………………….۶۳
حریم و اقلیم………………………………………………………………………………………..۶۴
سلسله مراتب در حریم……………………………………………………………………………… ۶۴
حریم خصوصی……………………………………………………………………………………..۶۵
حریم خصوصی و رفتار انسانها…………………………………………………………………. ۶۶
حریم خصوصی و طراحی محیط………………………………….۶۹ حریم خصوصی در طراحی خانه……………………………………………………………………………………………………..۶۹
بررسی سابقه تاریخی سلسله مراتب حریم در معماری کشورهای مختلف………………… ۷۰
حریم به عنوان مفصلی بین فضاها………………………………………………………………..۷۱
تاثیر معماری بر رفتار انسانها نسبت به حریم دیگران………………………………………….. ۷۲
رعایت مشرفیت در واحدهای مسکونی……………………………………………………………۷۳
طراحی فضای مخصوص کودکان…………………………………………………………………….۷۴
فصل ۳ : مطالعات تطبیقی
بررسی مجتمع مسکونی زیتون اصفهان و خیام مشهد…………………………………………. ۷۹
فصل ۴ : مطالعات زمینه (معرفی سایت)
خصوصیات بافت شهری مشهد…………………………………………………………………….۸۳
خصوصیات کالبدی شهر مشهد…………………………………………………………………….. ۸۴
توسعه کالبدی شهر مشهد………………………………………………………………………….. ۸۵
معرفی سایت…………………………………………………………………………………………. ۸۶
موقعیت محدوده………………………………………………………………………………………….۸۶
ابعاد و اندازه………………………………………………………………………………………… ۸۶
شکل و تناسبات……………………………………………………………………………………… ۸۶
مطالعات بیرون زمین………………………………………………………………………………… ۸۷
جهت گیری توده ها………………………………………………………………………………….. ۸۷
تصاویر سایت……………………………………………………………………………………….. ۹۰
مطالعات اقلیمی…………………………………………………………………………………….۹۰
درجه حرارت…………………………………………………………………………………………… ۹۱
تعداد روزهای یخبندان………………………………………………………………………………. ۹۱
میزان بارندگی…………………………………………………………………………………………. ۹۱
رطوبت نسبی………………………………………………………………………………………… ۹۱
تابش آفتاب……………………………………………………………………………………………. ۹۲ باد…………………………………………………………………………………………………….. ۹۲
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………. ۹۲
مطالعه و بررسی وضعیت مسکن…………………………………………………………………….۹۳
واحد مسکونی……………………………………………………………………………………. ۹۳
زمین مسکونی………………………………………………………………………………….. ۹۳
زیربنای مسکونی…………………………………………………………………………….. ۹۴
تراکم ساختمانی……………………………………………………………………………………. ۹۴
تراکم خالص مسکونی………………………………………………………… ۹۴ ظوابط برنامه فیزیکی………………………………………………………………………………………………. ۹۵
سطح اشغال………………………………………………………………………………………….. ۹۵
تعداد طبقات………………………………………………………………………………………….۹۵
الگوی مسکن………………………………………………………………………………………….. ۹۶
متوسط زیربنا………………………………………………………………………………………… ۹۷
ارتفاع…………………………………………………………………………………………………… ۹۷
ترکیب تیپ های مختلف آپارتمانی……………………………………………….. ۹۸ مبانی نظری معماری…………………………………………………………………………………………. ۹۸
آنالیز سایت……………………………………………………………………………………. ۱۰۱
 
برنامه فیزیکی ………………………………………………………………………………..۱۲۴
فصل ۵ : طراحی
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………. ۱۳۳
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی مجتمع مسکونی, دانلود رساله مجتمع مسکونی, دانلود رساله کارشناسی معماری, دانلود رساله کامل مجتمع مسکونی, دانلود مطالعات مجتمع مسکونی, دانلود مطالعات معماری مجتمع مسکونی, دانلود مطالعات کارشناسی معماری, دانلود مطالعات کامل مجتمع مسکونی, دانلود پایان نامه مجتمع مسکونی, دانلود پایان نامه مع,
مقالات مرتبط
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی - رساله طراحی مجتمع مسکونی
مطالعات مجتمع آموزشی فرهنگی شرکت نفت سرخس
مطلعات مجتمع مسکونی بارویکرد معماری پایدار- رساله مجتمع مسکونی بارویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی بارویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی در شیراز با رویکرد معماری پایدار - ارشد معماری
دانلود رساله کامل پایان نامه مجتمع مسکونی - مطالعات طراحی مجتمع مسکونی
برنامه فیزیکی مجتمع مسکونی مطالعات کلی مجتمع مسکونی مطالعات زمینه مجتمع مسکونی مطالعات تطبیقی و نمونه موردی مجتمع مسکونی نقشه های فاز دو مجتمع مسکونی
مطالعات و رساله مجتمع مسکونی با رویکرد معماری پایدار ( مطالعات و رساله کارشناسی و ارشد معماری )
رساله معماری مجتمع مسکونی ۷۵ صفحه – مطالعات معماری مجتمع مسکونی ۷۵ صفحه
مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد حریم ۱۴۵ صفحه – مطالعات ارشد معماری
مطالعات واحد همسایگی
مطالعات برج‌های مسکونی شهرک صدرا
مطالعات مجتمع مسکونی (بدون تصاویر) ۱۷۰ص
مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد بناهای سنتی شیراز
مطالعات مجتمع مسکونی ۹۰ص
مطالعات واحد همسایگی ۶۰ص
رساله:مجموعه مسکونی(قشر روحانییون)

رساله خانه هنرمندان ۱۲۵ صفحه – مطالعات خانه هنرمندان ۱۲۵ صفحه

رساله خانه هنرمندان ۱۲۵ صفحه – مطالعات خانه هنرمندان ۱۲۵ صفحه

تاریخ ایجاد 08/13/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 125 برگ ورد   قیمت: 17000 تومان   حجم فایل: 5898 kb  تعدادمشاهده  12


مقدمه :
هنر به عنوان یک موضوع جامع وگسترده اجتماعی –فرهنگی –اقتصادی وجامعه شناسی در قالب یک راهکار ارتباطی میان انسان ها عمل میکند تا ایده ها-مفاهیم احساسات وپیام های هنرمند از طریق آفرینشگری هنری به مخاطبان هنر که همانا جامعه هنرمند است عرضه گردد وعموم مردم با مضامین واحساساتی جدید پیوند یابند. فرایند آفرینشگری هنری از ایده –تصور-تخیل وواقعیت نشات میگیرد وسپس با ابتکار وخلاقیت هنرمند وبا ابعاد زیباییشناسی درمیامیزد تا یک اثر هنری خلق گردد . علاوه برنقش فردی هنرمند نبوغ وخلاقیت او در خلق آثار هنری- نقش اجتماع و روابط اجتماعی نیز در شکل گیری آن بسیار تاثیر گذاراست چراکه هنر فرآورده ای است اجتماعی واندیشه های هنری تاثیرپذیر از اندیشه های اجتماعی است ویک عمل هنری عملی است که از طریق نهادهای اجتماعی وایدئولوژی ها ومعیارهای زیباییشناسی حاکم در جامعه شکل میگیرد وهنرمند ازطریق آثار هنری به بیان ارزش ها- سنت ها وفرهنگ ها و باورهای اجتماعی جامعه خود میپردازد .این امر اهمیت موضوع هنر از دیدگاهی متفاوت در قالب ابعاد اجتماعی وجامعه شناسی را نمایان میسازد .از سوی دیگر بر اساس این را بطه متقابل میان هنرمند وجامعه مخاطبان هنری نیز نیازمند به آ موزش جهت درک مفاهیم نهفته درآثار هنرمندان هستند تا زمینه های رشد فکری- اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه مهیا گردد. که این امر از طریق سوا د بصری در جامعه میسر میباشد.
 

 
فصل دوم
۲- تعاریف :
۲-۱-تعریف هنر و هنرمند:
بنا به تعریف دکتر مهدی حجت، هنر ظرفی است که مظروف آن آدمی است. هنر، طراحی همهٔ چیزهایی است که انسان با آن سر و کار دارد.
- هنرمند کسی است که، وحدت نگاه خود را، بر کثرت نگاه ما، منطبق می کند. اجزای پراکندهء حس و اندیشه و نسبیت زیبائی شناسانه را به زندگی، در پدیده ای چند بُعدی و بگونه ای متحد و متشکل، به ما می نمایاند. دقیقا براین اساس، با اینکه هنرمند با همین زندگی و از همین زندگی می جوشد، آنچه به ما ارائه می دهد، متفاوت از آنچیزی ست که خود دیده و یا رسیده و دریافته ایم.
 
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
 
 
بخشی از مطالب:
 
۲-۲-تاریخ پیدایش هنر
اگر با این سؤال برخورد کنیم که هنر در چه زمانی و در کجا پدید آمد و ظهور کرد و در پیشینه هستی آدمی، کندوکاو کنیم، خواهیم دید هنر همزاد انسان است. هیچ زمان و زمینی نمی‏توان یافت که اثری از هنر در آن نباشد. گویا آدمی با هنر آفریده شده، با هنر زیست کرده و با هنر از این جهان به دیار دیگر شتافته است. این همراهیِ انسان با هنر حکایت از ارتباط جوهری هنر با انسان دارد. اگر هنر امری عارضی برای انسان بود، هرگز چنین تلازمی با آن پیدا نمی‏کرد. می‏بایست چیزی در جوهر و گوهر آدمی باشد که هنر از آن سرچشمه گرفته و ظهور کرده باشد. پس برای شناخت دقیق هنر، باید انسان را شناخت و در حقیقت او کاوش کرد.
۲-۳-اثر هنری
اثر هنری آفریده هنرمند است و هنرمند، مانند هر خالق دیگری، تا جایی خالق و آفریننده است که با اراده و اختیار خود به آفرینش می‏پردازد. از این رو، اثر هنری آفریده ارادی هنرمند است و آفرینش نمی‏تواند غیرارادی باشد.
پس در هر کار هنری تا آن‏جا که هنرمند به اراده خود به آفرینش می‏پردازد، هنر ظهور می‏کند و هر قدر از نقش عنصر اراده کاسته و بر عامل تصادف و شانس تکیه شود، آفرینش هنری کاهش و هنر تنزّل و تقلیل پیدا می‏کند. در ادامه خواهیم گفت: زیبایی نیز رخ بر می‏تابد. ما هیچ‏گاه نقش زیبایی که دست تصادف و در برخورد آب و گِل و باد و آتش رقم زند، به‏عنوان یک اثر هنری نمی‏توانیم تلقّی کنیم. هنر، آفرینش ارادی هنرمند است.
۲-۴-فلسفه ی هنر
در فلسفه هنر، مبانی هنر و آنچه هنر بر مبنای آن شکل می‏گیرد و هویت پیدا می‏کند، ضرورت و ماهیت هنر، مفاهیم اساسی در هنر مانند: زیبایی، فرم، نهاد، ارتباط هنرهای مختلف با یکدیگر، رابطه هنر با امور خارج از آن مانند: فلسفه، دین، جامعه‏شناسی، روان‏شناسی،… تاریخ تحوّلات هنری، زمینه و علت این دگرگونی‏ها و سبک‏ها و روش‏های هنری، عوامل پیدایش، گسترش و افول این سبک‏ها مورد مطالعه قرار می‏گیرد.
در هنر عواملی چهارگانه دخالت دارند:
۱- هنرمند؛ ۲- کار هنری؛ ۳- پیام هنر؛ ۴- مخاطب.
هنرمند، سازنده کار هنری و خالق آن است. پس میان این دو عامل، نسبت آفرینش وجود دارد. کار هنری همان چیزی است که ما به عنوان مصداق هنر به آن اشاره می‏کنیم؛ یک تابلوی نقاشی، فیلم، یا قطعه‏ای موسیقی یک کار هنری است.
کار هنری بر پیام هنر حکایت دارد و آن را بازنمایی می‏کند. رابطه کار هنری با مخاطب، برانگیختن احساس، عاطفه یا تخیّل اوست. همین احساس، عاطفه یا تخیّل اگر مقصود هنرمند باشد، پیام هنر است و هنرمند از طریق قراردادیِ عمومی (Convention) پیام خود را منتقل می‏سازد. از سوی دیگر هنر، ابعاد مختلفی دارد:
۱- از ساختی زبانی برخوردار است؛ ۲- در آن آفرینش و خلاقیت به‏چشم می‏خورد؛ ۳- از زیبایی بهره‏مند است.
پس برای شناخت هنر باید عوامل چهارگانه، روابط بین آن‏ها و ابعاد مختلف هنر را بررسی و مطالعه کرد.
۲-۵-مخاطب
هنر، ظهور هنرمند است و ظهور برای دیگری است. هر چند هنر اصیل در هنگام خود بودن هنرمند روی می‏نماید، ولی هر هنری مخاطبی را می‏طلبد؛ مخاطبی که هنرمند قصد انتقال احساس یا خیال یا به‏طور کلی پیام خود را به او دارد. حال این به مخاطب در مواجهه با هنر با مخاطب زبان عادی متفاوت است. در حالی‏که مخاطب زبان عادی مفاهیم گوینده را از طریق الفاظ و عبارات او درک می‏کند. مخاطب هنر از طریق نمادهایی که هنرمند به کار می‏گیرد به احساس یا خیال خاصی دچار می‏شود و با تمام وجود تحت تأثیر هنر و زیبایی اثر هنری و خلاقیت هنرمند آن قرار می‏گیرد.
میزان تأثیر اثری هنری بر مخاطب، تابع توانایی فنی هنرمند، شدت احساس و خیال او در هنگام آفرینش، خود آن هنر یا آن سبک هنری است. گستره مخاطبان اثر هنری به لحاظ کلیّت و عمق احساس و عاطفه و خیال برانگیخته شده در آن‏ها به لحاظ کیفیت، یکی از معیارهای ارزیابی اثر هنری محسوب می‏شود.
 
۲-۶-پیام هنر
هنرمند، احساس یا تخیل یا مطلب خاصی را می‏خواهد بیان کند و دست به هنر می‏زند. هنر، ظهور اوست برای دیگران. پس او برای مخاطب پیامی دارد. یعنی احساس یا تخیّل یا مطالب خاصی را می‏خواهد بیان کند. برای رسیدن به این هدف او از ابزار هنر استفاده می‏کند؛ نمادهایی را به کار می‏گیرد تا پیام را برساند. میان او و مخاطب در این نمادها باید نوعی توافق باشد. از این رو، ناگزیر است قرارداد یا سنت خاصی را رعایت کند. اگر این قرارداد قومی باشد، او می‏تواند با قوم خود ارتباط برقرار کند و در این رابطه با وضوح و صراحت بیش‏تری پیام خود را برساند. اگر از قرار داد ملّی بهره گیرد، با ملّت خود رابطه برقرار می‏کند و اگر قرارداد او دینی باشد، هم‏کیشان او از هنرش بهره می‏برند و اگر از نمادهای انسانی بهره گیرد، با تمام آدمیان مرتبط می‏شود.
هنر و زبان
هنر، ساختی زبانی دارد. در واقع، هنر یک زبان است.
زبان هنر نیز مانند هر زبان دیگری نمادهایی دارد و پیام‏هایی. اما نمادها و پیام‏های هنری با نمادها و پیام‏های زبان عادی متفاوت است. نمادهای هنری برخی انتزاعی هستند و گروهی چنین نیستند. تفاوت دیگر زبان هنر با زبان عادی در نحوه تأثیرگذاری آن در مخاطب است. مخاطب زبان عادی، مفهوم را دریافت می‏کند و اگر مفهوم احساس یا عاطفه خاصی را دربرداشته باشد، آن احساس و عاطفه را نیز تجربه خواهد کرد، ولی مخاطب هنر ـ در بالاترین سطح ـ کاملاً با هنرمند به نوعی همدلی و هم‏زبانی می‏رسد.
۲-۷- انواع هنرها
۲-۷-۱- هنرهای پلاستیک فنوتیک و دراماتیک :
هنرها معمولا به سه گروه تقسیم بندی می شوند:
۱-هنرهای تجسمی (پلاستیک)
۲-هنرهای نمایشی(دراماتیک)
۳-هنرهای مصوت(فونتیک)
 
کلمه ساده هنر غالبا به آن هنرهایی میگویند که به نام هنر تجسمی یا بصری شناخته میشوند. اما در اصل باید هنر ادبیات و موسیقی را نیز در برگیرد پاره ای از خصوصیت ها میان همه هنرها مشترک است در موسیقی هنرمند بی واسطه با مخاطب ارتباط برقرار میکند ویک معمار میکوشد خواسته های خود را در زبان بنا وعمارت بیان کند. شاعر کلمات را به کار میبرد که در محاوره ها هم به کار میروند و نقاش از زبان تصاویر قابل رویت سخن میگوید. وآهنگ ساز بی واسطه از ضمیر خویشتن اثری پدید می آورد وهدف آن چیزی جز لذت بخشیدن نیست.
هنرهای هفت گانه جهان عبارت انداز:ادبیات ، نقاشی معماری ، مجسمه سازی ، موسیقی ، تئاتر ، سینما اما امروزه هنرهای جدید که تلفیقی از هفت هنر تاریخی است که با کمک تکنولوژی به عرصه ظهور رسیده اند وجود دارد که ازآن جمله:عکاسی ، گرافیک ، رایانه ای ،ویدئوارت را میتوان نام برد.
۲-۷-۱- ۱- ادبیات
زبان وادبیات جلوه گاه اندیشه آرمان فرهنگ و تجارب و روحیات یک جامعه است. ااسان ها در گذر زمان از زبان برای انتقال پیام ها عواطف و اندیشه های خویش بهره جسته اند و از ادبیات که زبان برتر است به عنوان ابزاری در انتقال بهتر و شایسته تر و موثر تر اندیشه خود استفاده کرده اند. ادبیات در تلطیف احساسات پرورش پرورش ذوق وماندگار کردن ارزش ها و اندیشه ها سهمی بزرگ وعمده بر دوش داشته است به همین دلیل هر اندیشه ای که در قالب مناسب خویش ریخته شود پایا و مانا خواهد بود. زبان و ادب فارسی زبان دوم عالم اسلام و زبان اول عالم تشیع و وسیله انتقال مواریث ارجمند فرهنگی از نسل های گذشته به امروز و از امروز به آینده است. به همین دلیل مضامین پورشور عرفانی، حکمی، فلسفی، اخلاقی وهنری در زبان وادب فارسی چشم گیر وچشم نواز است.
 
۲-۷-۱-۲- نقاشی
قدیمیترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ هزار سال قبل میباشد در گروته شاوه فرانسه قرار دارد.این نقاشیها که با استفاده افرای قرمز ورنگ دانه سیاه حکاکی ورنگ شده اند،تصاویری از اسب ها، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها وماموت ها را نشان میدهد.اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند.امروزه بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هندی مانند مونالیزا، نقاشی هستند.در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روش های غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق میشوند وجود دارد. از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا، نور، آتشبازی، چاپگر جوهرافشان، پیکسل های صفحه مانیتور وحتی پاستل یا مواد دیگر استفاده میکنند یا رنگ های آمیخته با زرده تخم مرغ را به کار میبرند یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری نقاشی گفته میشود.
۲-۷-۱-۳- معماری
معماری، یعنی ارائه بهترین راه حل. چه استفاده از راه حل های گذشته په خلق راه حل جدید برای رسیدن به هر هدفی است.معماری هنر ودانش طراحی بناها و سایر ساختارهای کالبدی است. تعاریف جامع تر اینکه بیشتر معماری را شامل طراحی تمامی محیط مصنوع از طراحی شهری و طراحی منظر تا طراحی خرد، جزییات ساختمانی و حتی طراحی مبلمان میدانند. طراحی معماری در اصل استفاده خلاقانه از توده، فضا، بافت، نور، سایه، مصالح، برنامه وعناصر برنامه ریزی مانند هزینه ساخت وفناوری است به منظور دستیابی به اهداف زیباشناختی عملکردی و اغلب هنری. این تعریف معماری را از طراحی مهندسی که استفاده خلاقانه از مصالح و فرم ها با بهره گیری از ریاضیات و قواعد علمی است متمایز میکندآثار معماری، به عنوان نماد های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته میشوند. ساختمان هایی چون تخت جمشید، اهرام ثلاثه مصر، کالاسیوم روم از جمله چنین آثاری محسوب میشوند.آثاری که پیوند دهنده مهم خود آگاهی های اجتماعی بوده اند. شهرها مذاهب و فرهنگ ها از طریق همین یادواره ها خود را میشناسانند. به معانی و تعاریف باید توجه داشت که امروزه واژه معماری در دو معنای وابسته به کار میرود.یکی معماری به عنوان فرایند سازماندهی فضا، اسم معنا شمرده شده است وبه یک فعالیت آفرینشگر خلاقانه آدمی توجه دارد. وبر پایه ی علمی، تجربی، هنر و فناوری ساخت پدیدمی آید. این برداشت بیشتر از سوی معماران صورت میگیرد.دوم معماری به عنوان دستاورد سازماندهی فضا یا اثر معماری که اسم ذات شمرده شده است و به ساختمن هایی اشاره دارد که پیش از ساخت آنها این فرآیند پیموده شده است این برداشت بیشتر از سوی باستان شناسان و مورخین معماری به کار میرود. در یک تعریف کلی از معماری ویلیام موریس چنین مینویسد: معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را دربرمیگیرد وتا زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می آییم نمیتوانیم خود را از حیطه آن خارج سازیم زیرا که معماری عبارت اند از:مجموعه اصلاحات وتغییراتی که به اقتضای نیازهای انسان بر روی کره زمین ایجاد شده است که تنها صحراهای بی آب وعلف از آن بینصیب مانده اند.نمیتوان تمام منافع را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده قرار داد و آنها را مامور کرد که جستجو کنند، کشف کنند ومحیطی را که انسان باید در آن زندگی کند شکل دهند وبعد آن را ساخته و پرداخته تحویل گرفته و سپس ویژگی و کارکرد آن را جستجو کنند بعکس هر انسانی به نوبه خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را باید سرپرستی و دیدبانی کند و هریک از افراد باید از دستها و مغز خود سهم خود را از این وظیفه ادا کند.
در تعریفی دیگر از لوکوربزیه یکی از بزرگ ترین معماران تاریخ میگوید:(معماری بازیست با اشیاء در زیر نور)ریشه واژه معماری در زبان عربی از ریشه عمر به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و معمار بسیار آباد کننده در زبان فارسی برابرهای گوناگونی برای آن آمده است مانند: والادگر، راز، رازیگر، بانی کار ومهراز. مهراز واژه ایست که از مه + راز درست شده و مه، برابر مهتر وبزرگ بنایان است بنابراین از دو بخش مه، به معنای بزرگ و راز به معنای سازنده درست شده است این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. در زبان لاتین نیز واژه architect از دو بخش rachi به معنای سر سرپرست و رئیس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملا همتراز با واژه مهراز میباشد.مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture ساختن دارد ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد.آرخه (arkhe)از فعل آرخین (arkhin)به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.
۲-۷-۱-۴- مجسمه سازی
مجسمه سازی تندیسگری یا پیکرتراشی هنر همگذاری یا ریخت (شکل) دادن به اشیاءاست. این با علم قرار دادن یا ریخت دهی ممکن است در هر اندازه یا با هر سازمایه ای (مصالحی)انجام گیرد. به فرآورده های این هنر تندیس یا مجسمه گفته میشود. هر پیکر یا سازه سه بعدی که به منظور دارا بودن یک بیان هنری آفریده شده را میتوان تندیس نامید. البته باید توجه داشت که هر شکل دادنی را مجسمه سازی نمیگویند بلکه باید در ورای آن یک فکر ایده یا یک نوآوری وجود داشته باشد. مجسمه سازی یکی از قدیمیترین و پویاترین هنرهاست و مجسمه ساز(بیشتر)پیکرتراش در طول تاریخ معمولا از اعتبار زیادی برخوردار بوده است .
هنر مجسمه سازی با توجه به کیفیت منحصر به فرد آن در تغییر محیط زیست انسان و جنبه موثر اجتماعی از شاخه های مهم هنرهای تجسمی به شمار می رود.
این هنر بسیار پرهزینه بوده با توجه به آنکه بخش مهمی از حضور آن در فضاهای رسمی انجام میشود بسیار وابسته به سیاست گذاری های کلان فرهنگی کشورهاست .
 
و………….
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
مقدمه ۹
فصل اول : شناخت بستر طرح
بخش اول : مطالعات طبیعی ـ جغرافیایی ۱۰
شناخت استان خوزستان ۱۰
موقعیت شهرستان ۱۰
وجه تسمیه ۱۲
زمین شناسی ۱۲
بخش دوم: مطالعات اقلیمی ۱۳
تابش آفتاب ۱۴
زاویه تابش آفتاب و درصد روزهای آفتابی ۱۴
دما ۱۵
رطوبت نسبی ۱۷
باد ۱۷
بارندگی ۱۸
درجه حرارت ۱۸
اقلیم و انسان ۱۹
اقلیم و ساختمان ۲۰
فصل دوم : تعاریف
تعریف هنر و هنرمند ۲۲
تاریخ پیدایش هنر ۲۲
اثر هنری ۲۳
فلسفه ی هنر ۲۳
مخاطب ۲۴
پیام هنر ۲۵
انواع هنرها ۲۶
هنرهای پلاستیک فنوتیک و دراماتیک ۲۶
ریشه های هنر ۳۴
فضای هنرمندانه ۳۴
زیبایی چیست؟ ۳۶
زیبایی در هنر ۳۷
خلاقیت ۳۸
هنرمند خلاق کیست؟ ۳۸
محیط مناسب جهت پرورش خلاقیت ۳۹
فرهنگ ۳۹
تعریف فرهنگ ۴۰
معانی “فرهنگی “و “ دائره المعارفی “ فرهنگ ۴۰
رابطه ی فرهنگ (culture) و هنر ۴۱
فصل سوم : ضوابط واستانداردهای طراحی
سالن چند منظوره : (سالن تئاتر و سینما) ۴۲
خطوط دید ۴۳
طرح کلی ۴۴
آکوستیک ۴۴
موزه (گالری) ۴۶
اتاق ها ۴۶
نور رسانی ۴۷
بررسی چند نمونه ۴۹
گردش و مسیر حرکت در داخل نمایشگاه ۵۰
کتابخانه ۵۶
سراچه ارتباطات و سایت کامپیوتر ۵۷
تالار گفتمان ۵۸
دفاتر انجمن ها ۵۹
فضاهای آموزشی ۵۹
استودیوهای هنرهای زیبا و ظریف ۶۰
کارگاهها ۶۰
انباری ها ۶۰
بخش فضای سبز و باز مجموعه ۶۱
رستوران ۶۱
بخش اداری ۶۲
ریز فضاها ی بخش اداری ۶۳
فضاهای خدماتی ۶۳
فصل چهارم : معرفی سایت
آنالیز سایت ۶۴
موقعیت سایت در ایران ۶۴
موقعیت سایت در استان خوزستان ۶۵
موقعیت سایت در شهرستان اهواز ۶۵
مکان یابی سایت ۶۵
موقعیت سایت ۶۶
ویژگی های بارز محل پروژه ۶۶
بررسی دسترسی های سایت ۶۶
بررسی کاربری های اطراف سایت ۶۷
تجزیه تحلیل سایت از نظر اقلیمی ۶۸
فصل پنجم : برنامه ریزی فیزیکی
استانداردهای فضای اداری ۷۲
استانداردهای فضای خدماتی ۷۲
استانداردهای فضاهای فرهنگی – پژوهشی ۷۳
استانداردهای فضاهای فرهنگی –رفاهی ۷۴
فصل ششم : سازه و تاسیسات
شناخت سیستم‌های تاسیساتی ۷۵
سیستم فن کویل زمینی ۷۵
سیستم فن کویل کانالی ۷۵
سیستم فن کویل سقفی ۷۶
انتخاب سیستم حرارتی و برودتی ۷۶
بخش آموزشی ۷۷
بخش اداری ۷۷
بخش سالن غذاخوری، آمفی تئاتر و سالن های بزرگ ۷۷
شناخت نوع سازه ۷۷
مزایای ساختمان های فولادی نسبت به بتنی ۷۸
معایب ساختمان های فولادی ۷۸
فصل هفتم : نقد نمونه های مشابه
نمونه های خارجی ۷۹
مرکز هنرهای بصری کارپنتر ۷۹
بنیاد هنری پولیتزر ۸۱
خانه هنرمندان و مرکز هنرهای مدرن سانفرانسیسکو ۸۴
نمونه های داخلی ۸۷
خانه‌ی هنرمندان ایران ۸۷
مرکز آفرینش های هنری نیاوران (فرهنگسرای نیاوران) ۹۰
مرکز فرهنگی و کانون هنری سینمائی دزفول ۹۶
فصل هشت : طراحی
دلایل انتخاب موضوع خانه هنرمندان ۱۰۳
بیان اهداف ۱۰۳
ویژگی های طرح ۱۰۴
عوامل موثر در طراحی مجموعه ۱۰۵
دسترسی های مجموعه ۱۰۵
مقدمه ای بر سازماندهی فضاهای فرهنگی مجموعه ۱۰۶
فضاهای فرهنگی ۱۰۶
فضای اداری ۱۰۷
خدماتی و تاسیساتی ۱۰۷
طراحی چگونه بر قدرت انتخاب تاثیر می گذارد؟ ۱۰۸
ارائه ی مفهوم (concept ) و ایده ی طرح ۱۰۸
رواق ۱۰۹
طبیعت ۱۰۹
سایر ایده های شکل دهنده ۱۱۰
شکل گیری طرح ۱۱۱
چگونگی شکل گیری طرح ۱۱۲
ایده های اولیه ۱۱۲
ایده اصلی ۱۱۲
آنالیز ایده اصلی ۱۱۲
چگونگی رسیدن از ایده به طرح نهایی ۱۱۳
طرح نهایی ۱۱۳
 
فهرست تصاویر ۱۱۶
 
 
 
تصویر۱-۱ نقشه شهرستان اهواز
نمودار ۱-۲ موقعیت و زوایای تابش خورشید
نمودار۱-۳ زاوبه تابش درفصول مختلف سال
نمودار۱-۴ رژیم دمایی ماههای مختلف ایستگاه اهواز
تصویر ۳-۱ ، حد فواصل و ابعاد تجهیزات کتابخانه ای ؛ ماخذ : نویفرت
تصویر شماره ۳-۲ ، رستوران ؛ ماخذ : نویفرت
تصویر ۴-۱ ، نقشه موقعیت سایت در ایران
تصویر شماره۴-۲ ، نقشه موقعیت سایت دراستان خوزستان
تصویر شماره ۴-۳ ، موقعیت سایت در شهرستان اهواز
تصویر شماره ۴-۴ ، دسترسی‌های اطراف سایت
تصویر شماره ۴-۵ ، بررسی کاربری های اطراف سایت
تصویر شماره ۴-۶ ، جهت تابش
تصویر شماره ۴-۷ ، انواع بادها
تصویر شماره ۴-۸ ، بررسی آلودگی صوت
تصویر شماره ۴-۹ ، دید و منظر
تصویر شماره ۴-۱۰ ، تحلیل سایت
تصویر ۷-۱ ، نمایی از مرکز کارپنتر
تصویر ۷-۲ ، دسترسی به مرکز
تصویر ۷-۳ ، نمای مرکز (ترکیب بتن و شیشه)
تصاویر ۷-۴ و ۷-۵ ، نمونه هایی از فضاها و نماهای موجود بتنی مرکز
تصویر ۷-۶ ، نمای کلی بنیاد هنری پولیتزر
تصویر ۷-۷ ، کروکی اولیه طرح توسط آندو
تصویر ۷-۸ ، بازی آب در میان دیوارهای بتنی
تصاویر ۷-۹ ، ۷-۱۰ و ۷-۱۱ ، نماهایی از بیرون و درون پروژه
تصویر ۷-۱۲ ، ورودی خانه هنرمندان
تصویر ۷-۱۳ ، نمای اصلی خانه هنرمندان
تصویر ۷-۱۴ ، فضای داخلی مجموعه
تصاویر ۷-۱۵ و ۷-۱۶ ، راهروهای اصلی و دسترسی به تالارها
تصویر ۷-۱۷ ، سر در ورودی مرکز
تصویر ۷-۱۸ ، پلکان دسترسی اصلی به بنا
تصویر ۷-۱۹ ، ورودی اصلی فرهنگسرا
تصویر ۷-۲۰ ، حیاط ورودی مرکز
تصویر ۷-۲۱ ، نمایی از فضای باز مرکز
تصویر ۷-۲۲ ، مجسمه های سایت مرکز
تصویر ۷-۲۳ ، فضای داخلی مرکز
تصویر ۷-۲۴ ، کتابخانه مرکز


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی خانه هنرمندان, رساله خانه هنرمندان, رساله معماری خانه هنرمندان, رساله کامل خانه هنرمندان, سرانه و ریزفضاهای خانه هنرمندان, طراحی خانه هنرمندان, طرح خانه هنرمندان, طرح نهائی خانه هنرمندان, مطالعات تطبیقی خانه هنرمندان, مطالعات خانه هنرمندان, مطالعات معماری خانه هنرمندان, مطالعات کامل خا,
مقالات مرتبط
دانلود مطالعات کامل خانه موسیقی- رساله معماری کامل طراحی خانه موسیقی
مطالعات معماری خانه جوان ۲۷۰ صفحه – رساله معماری خانه جوان ۲۷۰ صفحه

مطالعات معماری مجتمع اقامتی تجاری ۱۹۴ صفحه – رساله معماری مجتمع اقامتی تجاری ۱۹۴ صفحه

مطالعات معماری مجتمع اقامتی تجاری ۱۹۴ صفحه – رساله معماری مجتمع اقامتی تجاری ۱۹۴ صفحه

تاریخ ایجاد 07/13/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: ۱۹۴ صفحه ورد   قیمت: 20000 تومان     تعدادمشاهده  4


مقدمه:
مفهوم عام سفر به معنای حرکت از مکانی به مکانی دیگر می باشد و نفس آن جنبش و حرکت می باشد که با سکون و لختی در تضاد می باشد وقتی به دنبال این مفهوم تاریخ زندگی بشر را ورق می زنیم به عوامل محرکه بسیاری برای آن مواجه می شویم که انسان را برای این تحول آماده می کند . همانطور که در قوانین فیزیکی نیوتونی مطرح می باشد هر جسمی تمایل به سکون و لختی دارد . یعنی دوست می دارد در آن حالتی که هست باقی بماند و علاوه بر آن انسان نیز زاتاً دوست دارد در آن محل باقی بماند و حال آنکه باید نیرویی باشد تا بتواند او را از آن حالت سکون و خمود در آورد . حال آنکه این نیرو می تواند آنقدر قوی باشد که این حرکت را به صورت گروهی در آورد . از جمله این عوامل می توان به نیروه های سیاسی ، فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی و اقتصادی بلایای آسمانی و یا علاقه به شناخت تمدن های دیگر و… را نام برد .
 
رساله معماری مجتمع اقامتی تجاری - مطالعات مجتمع اقامتی تجاری - پایان نامه مجتمع اقامتی تجاری
سیاست می تواند توسط حکومت های حاکم بر یک منطقه ، به یک گروه یا اشخاص تحمل شود . همانند منتقل کردن این اقشار به خراسان برای جلوگیری از نفوذ اقوام شرقی ایران . از عوامل فرهنگی نیز می توان به سفرها یی که از طرف بعضی دولتها برای ترویج فرهنگی خاص در کشورهای دیگر اتفاق می افتد . مذهب نیز در کل تاریخ مسبب بسیاری از سفرها بوده . همانند سفر هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، اقتصاد نیز یکی از دلایل اصلی این جابجایی ها بوده است که برای تغییر وضعیت بد اقتصادی یا برای تجارت صورت می گرفته است در زمان حکومت هخامنشی به علت تثبیت حکومت و ایجاد امنیت نسبی و رونق گرفتن اقتصاد و وجود این راهنمای بین المللی و مهم ، تجارت و به طبع آن سیر و سفر رونق گرفت .
 
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..
 
 
 
بخشی از مطالب و پروپوزال:
 
در متون فلسفی و عرفانی اسلامی نیز توجه مهمی به مفهوم سفر وحرکت شده است و سلوک و طریق انسان در راه حق تا آن نقطه ای که « کل شئ هالک إلا و جهه‘» ادامه می یابد و همچنین در دین بودا نیز سفر درونی انسان برای رسیدن به نیروان مورد توجه قرار گرفته است . و به طور کلی ‌از عادت و روزمرگی در دین ما انذجار می جویند . سیری که برای رسیدن به این مرحله گفته شده شامل هفت مرحله شده است که انسان در پایان هر مرحله به منزلگاهی می رسد که آن شروعی برای حرکت بعدی است و مقصد برای کسی است که در این راه قدم می گذارد راهی که هر خارش نشان از کف پای دارد .
ارکان صنعت توریسم
۱- منابع طبیعی : این گروه شامل منابع طبیعی است که به صورت متفاوت در هر منطقه وجود دارد و برای جلب نظر جهانگردان از آن بهره برداری می شود. منابع طبیعی موجود در دنیا هم چون، آب و هوا، جنگل، سواحل دریا، حیوانات خاص هر منطقه، گل ها و گیاهان و… می باشند.
۲- عوامل زیر بنایی: مانند شاهراه ها، فرودگاه ها، خطوط راه آهن، جاده ها، پارکینگ ها، پارک ها، هتل ها، امکانات روشنایی، تسهیلات دریایی و بندری، اتوبوس و ایستگاه راه آهن، رستوران ها، مراکزها و اماکن تفریحی، موزه ها و مغازه ها و… می باشند. هم چنین سیستم های تصفیه آب، ارتباطات سیستم های سوخت رسانی، سیستم های بهداشتی از جمله عوامل زیر بنایی مهم در امر جهانگردی به شمار می آیند.
۳- تجهیزات حمل و نقل : شامل کشتی، هواپیما، قطار، اتوبوس،خودروی سواری، تاکسی ها، قطار هوایی، تسهیلات مشابه از جمله تجهیزات حمل و نقل مسافران می باشند.
۴- منابع فرهنگی و روحیه مهمان نوازی : شامل آثار فرهنگی است که موجب نظر بسیاری از جهانگردان می گردد. روحیه مهمان نوازی را می توان از نحوه خوش آمدگویی کارکنان یک سازمان علاقه مند، تمایل به ارائه خدمات قابل قبول و سایر رفتارهای گرم و دوستانه از سوی آنان درک کرد. منابع فرهنگی هر منطقه نیز شامل : هنرهای دستی، ادیبات، تاریخ، موسیقی، هنرهای نمایشی، رقص و ورزش ها و… است. جاذبه های جهانگردی موفقی را می توان از ترکیب منابع فرهنگی به دست آورد به عنوان مثال وقایع و مسابقات ورزشی، جشنواره های ملی و سنتی، بازی ها و مسابقه ها از زمره این ترکیبات می باشند.
 
توریست
توریست کسی است که به طور موقت مسافرت می کند و در کشور مورد علاقه خود حداقل ۲۴ ساعت اقامت می نماید. در ضمن هدف وی ممکن است استفاده از تعطیلات، تأمین سلامتی، مطالعه و تحقیق، موارد مذهبی و ورزشی، تجارت و امور بازرگانی، مسائل خانوادگی، مأموریت یا شرکت درکنفرانس باشد. جهانگردی داخلی به کلیه مسافرت ها اطلاق می گردد که در چارچوب تعریف جهانگردی در داخل کشور صورت می گیرد.
فواید سیاحت
سیاحت و فرهنگ : هر فرهنگ درباره رشد آنچه انسان ها حق دارند از یکدیگرانتظار داشته باشند و درباره خیر و شر، پیش فرض های خود را دارد برخی از این پیش فرض ها آشکار است. این مفاهیم بیان نشده درشیوه زیست انسان ها چندان ریشه گرفته که بر کندن یا درستکاری آنها با هیچ موعظه ای میسر نیست. تغییر دادن این مفاهیم به معنای غنی تر کردن فرهنگ و منطقی تر نمودن شیوه زیست است و اجرای این وظیفه بر عهده سیاحت و جهانگردی است.
سیاحت و جامعه شناسی : متأسفانه در صنعت توریسم عصر حاضر ترتیبی برای آشنایی جهانگردان، با فرهنگ جامعه میزبان اندیشیده نشده و گاهی اوقات مؤسساتی که این امر بدان ها محول شده به جهانگردی صرفاً به عنوان صنعتی پول ساز می نگرند که باید اوقات فراغت جهانگردان را پر کند.
سیاحت و سلامت : جهانگردی با پدید آوردن تفاهم متقابل میان ملت ها به پیشبرد و استقرار صلح جهانی کمک های شایسته می کند البته، باید بدانیم که روابط بین المللی در دنیای امروز بسیار پیچیده تر از آن است که شکل بخشیدن به آنرا تنها به عهده یک عامل بتوان گذارد.
سیاحت و اقتصاد : جهانگردی به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار مؤثر در سال های اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته و به این علت سعی فراوان می شود که حتی الامکان از عوامل مؤثر در کاهش جریان جهانگردی جلوگیری کند در حقیقت جهانگردی به نحوی صادرات نامرئی کالاها و خدمات است.
سیاحت و فراغت : اگر کارهای یکنواخت در سازمان های صنعتی و اداری و حتی کارهای فکری در سازمان های پژوهشی و آموزشی، در زمان طولانی و بی وقفه ادامه یابند توانایی های روانی و عاطفی انسان را کاهش می دهند و بهره گیری از زمان های فراغت این آسیب های احتمالی را کاهش می دهد. فراهم آوردن زمینه بهره گیری از فراغت، یک مسئولیت بزرگ سازمان های جهانگردی است.
در پایان این مقدمه لازم به ذکر است که در این بخش که عنوان آن « شناخت» می باشد به مباحثی از قبیل؛ پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اجتماعی، شرایط اقلیمی و طبیعی منطقه، مبانی نظری معماری، ظوابط و استاندارد های طراحی، سازه و مصالح و تاسیسات ساختمانی، بررسی نمونه های مشابه، پرداخته خواهد شد.
 
عنوان تحقیق
اقامتی تجاری یاس
 
بیان مسئله:
با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و سیاسی خراسان و مشهد از قبیل وجود بارگاه امام هشتم شیعیان و افزایش امکانات مسافرتی و سهولت دسترسی توسعه مراکز توریستی درشهر مشهد اجتناب ناپذیر است. با توجه به احداث راه آهن تهران سرخس و گسترش آن به آسیای میانه این شهر فقط محل پذیرایی زائرین داخلی نبوده و در اینده نزدیک سیل زائرین متشکل از سراسر دنیا به این شهر مسافرت خواهند نمود. بنابراین نیاز به مکانی است که زائرین کشورهای دنیا به راحتی افکار و اعتقادات خود را به مباحثه بگذارند بنابراین در جهت تقویت و تکامل شهر مشهد امکانات و تسهیلاتی برای گردشگران و زائران لازم و ضروری است از این رو مرکز سکونتگاهی برای گردشگران و زائران در قالب هتل نیارمند ژرف نگری و نکته سنجی دقیق و خاص است که علاوه بر ملزومات فضایی و عملکردی برنامه و طرح ریزی آن مهم می باشد
از طرفی دیگر به علت اهمیت شـهر مشهد به عـــنوان مرکز فعالیت های آتـــی در منطقه آسیای میانه تغــییرات گوناگونی را پشت سرنهاده است اکنون برجسته کردن نقش و تاثیر فرهنگی مذهبی ان در درجه اول اهمیت قرار می گیرد که در واقع این مرکز ثقل در راستای برجسته نمودن نقش فرهنگی مذهبی مشهد و تبلیغ آن در جهان اسلام و ایجاد همبستگی بین کشورهای اسلامی قرار گرفته است.
 
بیان اهداف:
اهداف کلی:
هماهنگی و همپیوندی عناصر کالبدی با ارزشهای فرهنگی مذهبی ایجاد-
طراحی نوین باتوجه به حفظ پیوندهای بافت تاریخی –
برنامه ریزی و طرح ریزی به شیوه ای که احساس ماندگاری در زائران بالا رود –
-دریافت احساسات معنوی و روحانی وبه کارگیری ان در جهت معنا بخشیدن به فضا
تعبییه فضا های مورد نیاز توریست-
اهداف اختصاصی:
ارائه خدمات مناسب به ارگانها و سازمان های مختلف درایام خاص –
فضا سازی به منظور آموزش خدمات هتل داری برای داوطلبان-
 
فصل اول:
 
۱-۱-۱:تعاریف و اصطلاحات صنعت گردشگری
بحث درباره اصطلاحات و ارگان فنی که در این صنعت پویا مورداستفاده قرار می گیرد دارای اهمیت است بیشتر لغت نامه ها واژه ساده مسافرت (Travel) را بدین گونه تعریف کرده اند اعمال جابجایی در محتوایی صنعت گردشگری این واژه تعریف دیگری دارد عمل جابجایی به خارج از جامعه برای تجارت (دادوستد) با تفریح و نه برای انجام کار روزمزد با تحصیل (مدرسه یا دانشگاه).
جهانگردی، گردشگری:
کارهایی است که فرد در مسافرت و در مکانی خارج از محیط عادی خود انجام می دهد این مسافرت بیش از یک سال طول نمی کشد هدف تفریح و تجارت یا فعالیتهای دیگری است.
 
جهانگرد:
مقصود کسی است که دست کم یک شب در اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل موردبازدید به سر برد.
گردشگری یک روزه:
کسی که به تفریح می رود مقصود کسی است که دریک مکان دیگری رود ولی شب را آنجا نمی گذارند.
مسافر:
کسی که بین دو یا چند نقطه مسافرت کند.
بازدیدکنندگان بین المللی:
سفر کنندگان به کشورهای دیگر (اندازه گیری از طریق آمار رسیده به کشور مقصد)
بازدیدکنندگان محلی:
ساکنانی که درون کشور خود سفر می کنند. برای مقاصد طراحی، استفاده کنندگان محلی از امکانات تفریحی، این گونه تقسیم شده اند.
بازدیدگنندگان آخر هفته:
بازدیدکنندگان یک روزه ای از فاصله ای برای بازدید تفریحی از یک یا چند محل سفر نموده اند.
تفریح کنندگان:
اغلب مردم شهر که از مکانهای مناسب بازدید گروه و از امکانات آن برای تفریح غیررسمی در فضای باز، ورزشی و گذران وقت آزاد، در یک روز با کمتر، برخوردار می شوند.
بازدید می توان در اشکال زیر انجام شود.
سفر مستقل:
سفر و اسکانی که شخصاً توسط شخص بازدیدکننده برنامه ریزی می شود.
 
سفر جمعی:
بازدیدکنندگان همراه هم سفر می کنند تا دررخدادها (کنفرانس ها و نمایشگاه ها) و یا دربرنامه ریزی های توریستی انحصاری، شرکت نمایند. (تعطیلات برنامه ریزی شده) بنابراین گردشگری ممکن است درون اصطلاحات اجزاء خود، براساس اسامی، امکانات سفر و اعمالی که گردشگران در محل خود انجام می دهند و امکانات خدماتی که برای احتیاجات آنها فراهم می شود تعریف گردد.
 
۱-۱-۲:گردشگری در ایران:
ایران به دلیل پیشینه تاریخی و تکاپوی مستمر اجتماعی فرهنگی، دیدنی های متنوعی دارد که بازدید از آنها می تواند حس کنجکاوی و زیبایی شناسی گردشگران و جهانگردان را ارضا کرده و ستایش آنها رابرانگیزد. هرمسافر با هر انگیزه ای که به ایران سفر کند می تواند مطابق اهداف ذوق و برنامه خود در ایران دیدنی های موردنظر را بیابد.
آثار تاریخی بازمانده از دوره های مختلف زندگی انسان درفلات ایران به موازات چشم اندازهای طبیعی متنوع گرانه ای کوهستانی، بیابانی و کویری در آمیزش و ترکیبی هماهنگ با بناهای تاریخ و میراث های فرهنگی و مذهبی، مجموعه ای از انگیزه های گوناگون را برای دیدار از ایران فراهم می سازند فرهنگ ایران امروز مجموعه ای کامل از فرهنگ گذشته های دورو نزدیک این سرزمین است و هرکس می تواند به تناسب سلیقه و فرهنگ خود حس کنجکاوی و زیبایی دوستی خود را در دیدار ازاین کشور پهناور و پربار برآورده کند.
در چنین شرایطی شناخت ایران و زمینه های گردشگری دراین سرزمین و شناسانددن آن به گردشگران چه داخلی و چه خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. دراین بخش سعی درارائه تصویری کلی از ایران شده است که در موارد زیر به آنها پرداخته می شود:
-ضرورت و اثرات گردشگری در ایران، انواع گردشگری درایران
-حوزه های و زمینه های جغرافیایی گردشگری درایران
-حوزه های تاریخی – فرهنگی گردشگری در ایران
-برنامه های و سیاست های گردشگری درایران
-راهکارهای توسعه گردشگری در ایران
 
۱-۱-۳:طبقه بندی گردشگران در ایران:
باتوجه به انگیزه ها و گرایش های مختلف مسافرت که تحت اثر عوامل اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی در افراد شکل میگیرد، گردشگرانی که از ایران بازدید می کنند به دو دسته کلی، گردشگران داخلی و گردشگران خارجی تقسیم بندی می شوند که به آنها پرداخته می شود.
الف-گردشگران داخلی: طبق بررسی های اجتماعی که صورت گرفته است، گردشگران ایران به۵ دسته گردشگران شغلی، گردشگرانی تعطیلات، سیاحت اجتماعی ورزشی و جوانان، تفرج و پیک نیک و گردشگران زیارتی قابل تقسیم بندی است که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
۱-گردشگران شغلی: گردشگرانی که برای کسب کار و یا شرکت در کنفرانس ها مسافرت می کنند.
۲-تعطیلات: اگرچه ایرانیان برای فرار از زمستان های سرد و تابستان های طاقت فرسا مسافرت می کنند ولی اقامت های تعطیلی و گسترش این نوع اقامت ها پدیده ای نوین است.
عمده ترین مراکز صدور سیاح در حال حاضر شهر تهران است (۶۰ تا ۷۰درصد کل جریان) و بعد از آن به ترتیب، خوزستان، اصفهان و مشهد قرار دارند.
۳-گردشگری اجتماعی – ورزشی و جوانان: گردشگری جوانان دارای فصل کوتاهی در حدود ۲ ماه است.
۴-سفرهای کوتاه مدت و پیک نیک: گردشگری کوتاه مدت و سفر دو سه روزه درایران هنوز متداول نشده است ولی تفریح کمتر از ۲۴ ساعت، مثل پیک نیک روز جمعه همگانی است و تهران در صدر قراردارد.
۵-زائران: زیارت یکی ازعمده جریانات گردشگری در ایران است و به طور عمده به شهر مشهد و حد کمتر متوجه قم است. ۷۰% زائران در مسافرخانه ها و هتل ها اقامت می گزینند و ۳۰ درصد از منازل خصوصی استفاده می کنند مدت اقامت ۷ الی ۱۰ روز به طور متوسط می باشد.
ب-گردشگران خارجی ایران: با درنظر گرفتن انگیزه های مسافران به ایران گردش ها براساس گردشگران فردی یا گروهی و توقف میان راهی می باشد.
 
 
 
و….
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 
مقدمه
بیان مسئله
بیان اهداف
پیشینه تحقیق
چکیده تحقیق
 
بخش اول :مطالعات پایه
فصل اول:
۱-۱-۱: تعاریف و اصطلاحات صنعت گردشگری
۱-۱-۲:گردشگری در ایران
۱-۱-۳:طبقه بندی گردشگران در ایران
۱-۱-۴:کاروانسراهای ایران
۱-۱-۵:انواع کاروانسرا
۱-۱-۶:نتیجه گیری
۱-۱-۷:هتلداری در جهان
۱-۱-۸:انواع هتل ها
 
فصل دوم:
۱-۲ : ضوابط سازمان جهانی جهانگردی (WTO)
۱-۲-۱ : شرایط عمومی برای همه رتبه های هتلها
۱-۲-۲ : شرح فعالیتهای هتل
۱-۲-۳ : اتاقهای خواب
۱-۲-۴ : تعریف هتل
۱-۲-۵ : مشخصات هتل ها با توجه به درجه (ستاره) آنها
۱-۲-۵-۱ : هتلهای یک ستاره
۱-۲-۵-۲ : هتلهای دو ستاره
۱-۲-۵-۳ : هتلهای سه ستاره
۱-۲-۵-۴ : هتلهای چهار ستاره
۱-۲-۵-۵ : هتلهای پنج ستاره
۱-۲-۶ : طرح کلی هتل و فضاهای مورد نیاز
۱-۲-۷ : انواع هتل
۱-۲-۸ : ورودی های هتل Entrances
۱-۲-۹ : فضاهای هتل
۱-۲-۱۰ : سیر کولاسیون در هتل CIRCULASION
۱-۲-۱۱ : راه پله ها و آسانسورها
۱-۲-۱۲ : فضاهای عمومی Public space
۱-۲-۱۳ : طراحی آشپزخانه اصلی Main Kitchen
۱-۲-۱۴ : فضاهای مواد غذایی و نوشیدنی
۱-۲-۱۵ : فضاهای خدمات
۱-۲-۱۶ : طراحی اتاقهای خواب میهمانان
۱-۲-۱۷ : سالن های برگزاری کنفرانسها ومراسم
۱-۲-۱۸ : طراحی طبقات تیپ اتاقهای میهمان
۱-۲-۱۹ : پارکینگ parking
۱-۲-۲۰ : امکانات ورزشی وتفریحی
۱-۲-۲۱ : ضوابط ایمنی در هتل
۱-۲-۲۲ : آکوستیک
۱-۲-۲۳ : تاسیسات وتجهیزات مکانیکی
۱-۲-۲۴:نور پردازی در هتل ها
۱-۲-۲۵: مسائل امنیتی در هتل
۱-۲-۲۶: موارد مهم در طرح ساختمان هتل
 
فصل سوم:
۱-۳-۱:مطالعات کلی در زمینه بازار
۱-۳-۲:مفهوم مراکز خرید
۱-۳-۳:لزوم برنامه ریزی برای احداث مراکز خرید
۱-۳-۴:تاریخچه و سیر تکاملی مراکز خرید
۱-۳-۵: مرکز خرید در ایران
۱-۳-۶:پیدایش مراکز خرید ایرانی و موقعیت آنها در شهر
۱-۳-۷:بررسی بازارها از دیدگاههای مختلف
۱-۳-۸:عناصر و فضاهای بازار
۱-۳-۹:انواع مراکز خرید
۱-۳-۱۰:الگوی استقرار و توسعه آینده
۱-۳-۱۱:نوردهی مناسب
۱-۳-۱۲:تاسیسات ، خدمات و پارکینگ
۱-۳-۱۳:فضاهای خدماتی
بخش دوم: مطالعات تکمیلی
فصل اول:
۲-۱-۱: : مطالعات فیزیکی و ضوابط طراحی فضاهای هتل
۲-۱-۲ : فضاهای عمومی
۲-۱-۳ : گروه فضاهای مربوط به اقامت
۲-۱-۴ : گروه فضاهای عمومی مربوط به اقامت در هوای آزاد
۲-۱-۵ : گروه فضاهای عمومی مربوط به غذا خوردن
۲-۱-۶ : گروه فضاهای عمومی مربوط به ورزش و بازی
۲-۱-۷ : گروه فضاهای عمومی جنبی
۲-۱-۸ : فضاهای خصوصی
۲-۱-۹ : ضوابط و مقررات معماری برای معلولین
۲-۱-۱۰ : دیاگرام های روابط فضاها
 
فصل دوم:
۲-۲-۱:مقررات و معیارهای طراحی مغازه ها و فروشگاه ها
۲-۲-۲:ضوابط احداث بنا در کاربری تجاری
۲-۲-۳:استفاده مجاز در کاربری تجاری
 
فصل سوم :
سازه، مصالح و تاسیسات ساختمانی
۲-۳-۱: سازه
۲-۳-۱-۱:: انتخاب سازه
۲-۳-۲: مصالح ساختمانی
۲-۳-۳: سیستمهای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی
۲-۳-۳-۱: : سیستم آب رسانی
۲-۳-۳-۲: سیستم دفع فاضلاب
۲-۳-۳-۳: سیستم تهویه مطبوع
۲-۳-۴ : تاسیسات گرمایشی و سرمایشی
۲-۳-۴-۱ : انواع مبدلهای(سیستمهای) حرارتی وبرودتی
۲-۳-۵ : کانال کشی
۲-۳-۶ : تأسیسات الکتریکی
۲-۳-۷ : تاسیسات نظافتی
۲-۳-۸ : سیستم اعلام حریق
بخش سوم :مطالعات زمینه
فصل اول:
۳-۱-۱: مطالعات جغرافیایی
۳-۱-۲: موقعیت قرارگیری شهرستان مشهد
۳-۱-۳: رودها، کوه ها و ارتفاعات مهم شهرستان
۳-۱-۴: مطالعات اقلیمی
۳-۱-۴-۱: بارش و رطوبت
۳-۱-۴-۲: دما و حرارت
۳-۱-۴-۳: باد
۳-۱-۴-۴: تابش
۳-۱-۵: تقسیمات اقلیمی در ایران
۳-۱-۶: انتخاب فرم ساختمان در رابطه با اقلیم
۳-۱-۷: انتخاب جهت استقرار ساختمان در رابطه با اقلیم
۳-۱-۸: انتخاب مصالح ساختمانی متناسب با اقلیم
۳-۱-۹: اولویت تعیین شده بعنوان اهداف عمده طراحی اقلیمی
 
فصل دوم:
۳-۲-۱: مطالعات جمعیتی
۳-۲-۲: وضعیت توزیع و ترکیب جمعیت شهرستان مشهد
۳-۲-۳: بررسی وضعیت اشتغال در شهر مشهد
۳-۲-۴: جذب توریست و گردشگر
 
فصل سوم:
۳-۳-۱: مطالعات تاریخی
۳-۳-۲: تحولات مشهد در دوره رضاخان (۱۳۰۰-۱۳۲۰ه-ش)
۳-۳-۳: تحولات شهر مشهد دردوره محمدرضاپهلوی (۱۳۲۰-۱۳۵۷ه-ش)
۳-۳-۴: تحولات شهر مشهد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷)
۳-۳-۵: مکان های تاریخی و توریستی شهر مشهد
 
فصل چهارم:
۳-۴-۱: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مطالعه شرایط اقلیمی
۳-۴-۲: ویژگی‌های عمومی اقلیم سرد
۳-۴-۳: فرم و جهت‌گیری ساختمان
۳-۴-۴: تهویه
 
بخش چهارم : مطالعات تطبیقی
قصل اول:
۴-۱-۱: بررسی و تحلیل نمونه هتل های خارجی
۴-۱-۲ : بررسی و نقد هتل ESO پارانا
۴-۱-۳ : بررسی و نقد RESORT-HOTELL در رجینای غربی
۴-۱-۴ : بررسی و نقدHotel Klinglhuber استرالیا
۴-۱-۵ : تحلیل و بررسی Park Hyatt Sydney Hotel Australia
 
فصل دوم:
۴-۲-۱: بررسی و تحلیل نمونه هتل های ایرانی
۴-۲-۲ : بررسی و تحلیل ) Abbasi Hotel Isfahan Iranهتل عباسی ــ اصفهان)
۴-۲-۳ : مجموعه اقامتی – تجاری زائر سرای مشهد
۴-۲-۴ : بررسی و تحلیل هتل قصر مشهد
۴-۲-۵ : نقد و بررسی هتل صخره ای خرم آباد
۴-۲-۶ : نقد و بررسی هتل کاملیا سبزوار
۴-۲-۷: نمونه هایی از تصاویر و پلان هتل های بزرگ و معروف جهان
بخش پنجم
۵-۱: اصول طراحی سایت مجموعه
۵-۲:ایده های معماری
۵-۳:انالیز سایت
۵-۴:برنامه فیزیکی طرح
۵-۵:مدارک معماری
منابع ومآخذ


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی مجتمع اقامتی تجاری, دانلود رساله مجتمع اقامتی تجاری, دانلود مطالعات مجتمع اقامتی تجاری, رساله آماده مجتمع اقامتی تجاری, رساله مجتمع اقامتی تجاری, رساله مجموعه اقامتی تجاری, رساله معماری مجتمع اقامتی تجاری, ریزفضاهای طراحی مجتمع اقامتی تجاری, طراحی مجتمع اقامتی تجاری, طراحی نهائی معماری,